A Kolozsvári Állami Magyar Színházban épp
zajlik a 20. UTE Fest. November 4.-19. között a látogatók az Európai Színházi
Unió 11 tagszínházának válogatott produkcióit láthatják, amiket a szakma méltán
elismert alkotói hoznak el a kincses városba. Az alábbiakban a fesztivál
nyitóhétvégéjén vendégül látott A fehér kór című előadásról számolunk
be, amelyet a Prágai Városi Színház mutatott be.
Miroslav Donutil a tábornagyként - forrás: union-theatres-europe.eu
A prágai társulat, és Michal Dočekal rendező
munkássága nem ismeretlen a Kolozsvári közönség számára, de személyesen én is
találkoztam már velük a fesztivál előző, 2019-es kiadásán, amikor a Rómeó és
Júlia feldolgozásukról a Perspiben is beszámoltam még gólyaként. A fehér kór
című előadásuk nem csak az előzetes tapasztalatok, de az ígéretes ajánló
alapján is érdekelni kezdett, amikor bejelentették a fesztivál idei programját.
Egy kínai betegség okoz világszerte terjedő járványt. Nincs rá orvosság. A járvány eljut a kisebb szomszédjával háborúra készülő, nacionalista vezetővel rendelkező államba is. Ismerős? Pedig ez nem az elmúlt évek rövid összefoglalója, hanem Karel Čapek híres, 1937-ben írt drámájának kiindulópontja.
Egy nacionalista országban egy orvos felfedezi egy világszerte szenvedést okozó betegség ellenszerét, de mindaddig megtagadja a titkos képlet átadását, míg a világ összes országa örök békét nem fogad. Szembeszáll nemzetének militarista, fanatikus vezérével, aki a kisebb szomszédjával kirobbantott háború révén próbálja újra naggyá tenni országát. Orvos és fővezér egyaránt fanatikusan hisz a maga igazában, és az előadásban egyazon színész játssza őket. Egy átlagos család történetén keresztül láthatjuk a hétköznapi embereket érintő manipuláció kibontakozását is. A legnagyobb ellenség a vakon manipulált csőcselék, amelyben az egyének felhagytak a gondolkodással - olvashatjuk az előadás ajánlójában.
Ahogy fentebb olvasható, a több, mint 80 éve
írt darab története kísértetiesen hasonlít napjaink valóságához. A felvetett
problémák, a karakterek viselkedése, reakcióik a különböző helyzetekre mind
olyanok, amiket az elmúlt néhány évben tapasztaltunk a médiában, de akár
ismerőseink körében is. Itt vannak az informálni igyekvő, de inkább pánikot
keltő újságírók; a helyzet megoldására képtelen, de kitartóan próbálkozó
orvosok; és még összeesküvés-elméleteket gyártó civil is színre lép, aki a
kanapén ülve magyarázza azt, amit igaznak gondol.
A legérdekesebb számomra mégsem az ismerős
alaphelyzet volt, hanem a konfliktus, amit a két főszereplő elvei generálnak:
az orvos csak a béke ígéretéért adná ki az egyetlen működő gyógymódot, míg a
tábornagy hallani sem akar a(z egyébként felesleges) háború félbehagyásáról. Az
előadást látva mindenki elgondolkodhat: vajon a valóságban tudnák a világ
vezetői a békét választani, ha tényleg csak ennyin múlik egy halálos járvány
megfékezése? A történet végére érve aztán meg is kapjuk a választ, de annak
örülni nem igazán tudunk.
Galen doktor a médiának nyilatkozik - forrás: union-theatres-europe.eu |
Azt maguk az alkotók is elismerték, hogy írás
szempontjából van kivetnivaló az alapműben. Nézőként is érezhető, hogy
helyenként szokatlanul halad a történet, és néhány fordulat nincs kellőképpen
megmagyarázva, vagy felvezetve. Karel
Čapeknek valószínűleg vannak ennél jobb művei, bár én magam nem ismerem a
munkásságát.
Ennek ellenére a darab alaphelyzete a múlt
századból is képes annyira fájdalmasan pontosan ábrázolni korunk gondjait, hogy
érdemes legyen ma színre vinni, és érdemes megnézni is. Érdemes látni,
gondolkodni, beszélni róla, mert amit látunk, azt nemrég vagy épp napjainkban
mi is átéltük/átéljük.
Sigelius doktor és a tábornagy - forrás: KÁMSZ Facebook |
Különlegessége az idén bemutatott Dočekal féle
feldolgozásnak, hogy a színészek egyszerre több szerepben láthatók. Ez a döntés
eleve sok érdekes ellentétet szül: a kanapéról okoskodó családapa és az
újságíró, a tábornagyot szolgáló Sigelius doktor és az anyuka, valamint a
fegyvergyárat működtető Krüg báró és az egészségügyi miniszter mind olyan
párosok, amik tagjait ugyanazok a színészek játszák. A legfontosabb azonban Miroslav
Donutil, aki egyszerre alakítja a gyógymódot meglelő orvost, és a háborúért élő
tábornagyot.
Utóbbi párosról nekem Charlie Chaplin
Diktátora jutott eszembe, ahol szintén ugyanaz a személy játssza el Hinkelt és
a békére vágyó borbélyt. Bár a hasonlatnak lehet, hogy nem feltétlenül örültek
az alkotók, amikor a közönségtalálkozón megemlítettem, nem tudom figyelmen
kívül hagyni. Mindkét esetben egy békére vágyó polgár és a katonai vezető
ellentéte találkozik egyazon színészben, és az elvakultságuk, naivitásuk is
hasonló. Nyilván bőven van különbség is a két alkotás között, hiszen míg a Fehér
kór végkifejlete igencsak lehangoló választ ad a felvetett kérdésre, addig
a Chaplin film – jó vígjátékhoz illően – happy enddel, a borbély békét követelő
monológjával ér véget. A hasonlóság azonban izgalmas adalék volt nekem, a
darabot nézve.
A rendező és az darab szereplői az előadást követő közönségtalálkozón - forrás: KÁMSZ Facebook |
Mindezeket összevetve azt mondhatom, hogy a
prágai csapat, Dočekal vezetésével ismét olyan produkciót hozott Kolozsvárra,
amire érdemes volt ellátogatni. Az előadás hitelesen ábrázol egy fájdalmasan
ismerős helyzetet, és annak sajnos valósághű, hihető végkifejletét is. A néző
magára ismer, elgondolkodik, de mindenképp értékes élménnyel távozik a
teremből.
A fesztivál programja a hét végéig megannyi hasonlóan
ígéretes helyi és vendégelőadást tartogat. Attól sem kell tartani, hogy
külföldi társulatok játszanak a saját anyanyelvükön, hiszen a feliratok
tökéletesen érthetővé teszik a darabokat mindenki számára. Nem tudok mást tenni
tehát, mint bátorítani TÉGED is arra, hogy elmenj, és megnézd valamelyiket. A programot itt böngészheted.
Mihálykó
Tihamér
0 Megjegyzések