Gyermekpszichodráma,
nyelvi diszkrimináció, társasjáték-pedagógia, gyermekvédelem, szociális-muzikális
fejlesztés – többek között ezekről a témákról hallgathattak előadásokat és
vehettek részt műhelymunkákon mindazok, akik az elmúlt hétvégén a Mentés
Másként pedagógia konferencián vettek részt a kolozsvári Apáczai Csere János
Elméleti Líceumban.
A háromnapos
rendezvény programjai, melyek jórészt adománygyűjtés által valósultak meg, az
oktatásban résztvevők jólléte köré szerveződött. A sokszínű és egymásba fonódó
témák mindegyikét nehéz lenne összefoglalni, így az én perspektívámban
legégetőbbnek számító témákról adnék egy kis ízelítőt.
A szombati
előadássorozat közösségi gyermekvédelemről szóló előadását emelném ki, melyet
Gyurkó Szilvia a magyarországi Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány alapítója és
vezetője tartott. Nehéz és kényes téma, de ennek ellenére nem dughatjuk homokba
a fejünket, mert nagyon is közel vannak hozzánk a családon belüli erőszak vagy
épp a bullying kérdéskörei.
Az előadás egy fő
felismerése volt, hogy ilyen helyzetben – főleg a bullying jelenségére gondolva
− nemcsak áldozatról és elkövetőről beszélhetünk, hanem a megfigyelők csoportja
is fontos részét képezik a történésnek és annak végkimenetelének. Fontos
szempont, hogy ezek a semleges elemek milyen attitűdöt vesznek fel, és kinek az
oldalát erősítik.
De mit tehet a
pedagógus vagy épp a diák? Az észrevételen, megosztáson túl megoldás lehet, ha
az áldozat önértékelését próbáljuk megerősíteni, vagy aktívan beavatkozunk,
kilépve a megfigyelő szerepből. Azonban feltevődhet a kérdés, mi számít
árulkodásnak és mi jelzésnek? Ha bullyingra hajazó helyzetet ismerünk fel? A
két szó nem ugyanazt jelenti. A jelzésben ott van a felelősségvállalás a
másikért. Az nem vádol, az a bántott gyerekről szól. Ebben van a pedagógusnak
is jelentős szerepe, hiszen ő látja a gyermeket nap mint nap és képes beavatkozni
a bántalmazásba, amely nemcsak egy-egy gyermeket, hanem egy egész közösséget
érint.
A szombati
előadásblokk folyamán a kiégés is terítékre került. Az utóbbi időben egyre
többet hallhatunk magáról a fogalomról, amely a tanügyi rendszert is érinti. Gondoljunk
csak bele, milyen bürokratikus rendszerben kell helytállniuk tanárainknak, és mennyire
nem foglalkozik senki a mentális egészségükkel. Az állam magukra hagyja őket
ezzel a problémával. Igen, ilyen rendszerünk van… És így kell kiállniuk a világ
egyik legnehezebb, de legszebb közönsége elé. Erről szólt többek között Deme
Ilona előadása.
A nap végi tantermi előadás, melyet a kolozsvári UTP (Untitled Theatre Project) csapata alkotott meg, szorosan kapcsolódott a kiégés és bullying témaköreihez, azonban már a diákok szemszögéből bemutatva mindezt. A tanügyi rendszer teljesítményalapúsága, a diszciplínák sokasága és a diákkal szemben támasztott elvárások minden tárgyból könnyen a kiégéshez vezetnek, tehát ez a jelenség nemcsak felnőtteket érint. Kérdés, hogy a túlterhelt pedagógus felismeri-e, hogy a diákok is túlterheléssel, kiégéssel küzdenek, és hogy nehezítés helyett inkább megértéssel fordul-e a nebulók felé. Vajon valóban teher alatt nő a pálma? Azt pontozzuk piros pontokkal, hogy még mennyit bír ki a diák? Vagy inkább megpróbálunk változtatni a magunk szintjén, területén, és teljes egészében nézni a gyermeket, aki nemcsak fej, test, hanem lélek is.
Fontos témák
kerültek terítékre, mindegyik megérne egy külön beszámolót. Van mit tanulnunk
ezekben a kérdéskörökben, hiszen sok mindenkit érintenek. Érinti a gyermekeket,
pedagógusokat, (leendő) szülőket, egykori diákokat és mindenkit, akinek a
környezetében vannak gyermekek. Az oktatás közügy, és nem lehet nem eleget
beszélni róla.
Képek: Kovács Péter Zoltán
Patakfalvi Anita
0 Megjegyzések