„Ez az a hely, ahol szabadon énekelhetek” – első nagylemezét mutatta be a Szintaxis

Első nagylemezét adta ki a Szintaxis március végén. Az albumot Kolozsváron és Marosvásárhelyen is bemutatták egy-egy koncerten, és a streaming felületekre is felkerült, amire rögtön rá is vetettem magam a megjelenés napján. Új számok és már ismert dallamok váltogatták egymást, és címét igazolva az égig repítettek.


A Szintaxist, azt hiszem, nem kell bemutatni nektek, Perspi olvasóknak. Legutóbb tavaly nyáron interjúztunk velük, Bíró Hunornak, a korábbi főénekesnek pedig több írása is megjelent az oldalon még újságírás szakos egyetemista korában. A zenekar tagjai kolozsvári diákokként kovácsolódtak a ma ismert bandává, az azóta eltelt években pedig a vírus miatti lezárások ellenére is rengeteg koncert van már mögöttük, amihez még egy kislemez (Percek, fák, erdő), és több megnyert tehetségkutató is társult, élükön a 2022-es Erdély Dala verseny fődíjával, amit a Lassú vonatok című dalukkal vihettek haza. Öt év alatt még tagcserére is sor került, ebből a folyamatból alakult ki a jelenlegi formáció.


„Egy teljesen más zenekar lettünk – más lett a hangzás, más stílusokat kezdtünk el keverni, másképp kezdtünk gondolkodni, és változott a munkafolyamat is. Ezeket a meghatározó változásokat tükrözi a lemez is.” – írta Marton Zoli a lemezpremiert követő Instagram posztjukban.

 

Upsz, mégis bemutattam őket.

A most megjelent Fel az égre című nagylemez természetesen Erdély Dalát is tartalmazza, de emellett még öt, az elmúlt egy évben megjelent dal, és nyolc teljesen új szerzemény is vár a hallgatókra, amik az énekes szerepét átvevő Zoli saját szerzeményei (kivéve persze a kilencedik tracket, ami egy Cseh Tamás feldolgozás). Az egy évnél régebbi dalok nem kaptak helyet a lemezen, de ez érthető is, hiszen a 14 tételes dallistát így is 54 percbe telik végighallgatni (ami persze nem baj, de ez épp egy átlagos zenei album időtartama). Ennek ellenére én kíváncsi lettem volna a régi számok felújított verziójára is, hiszen a Lépcsőház, vagy a Nevető nyarakon sikeresen beleégett a fülembe, mióta megjelentek a kislemezen. Erről a már említett Instagram posztban a következőket mesélte Zoli:


„(…) az első kislemezt, aminek dalait már nem játsszuk, a Lépcsőház kivételével, amit újrahangszereltünk az új dalok hangulatára. (Ez egyébként az eredeti demó hangulatához most közelebb áll, mint az, amit kitettünk Youtubera.)”


Az album dalai tehát mind fiatalok, a nagy öregek lassanként kikoptak, de ez egyáltalán nem hátrány, hiszen tizennégy olyan dalt kaptunk, amiket legalább ugyanolyan szívesen hallgatunk és úgy sejtem, koncerteken is egyre többen fogjuk a fiúkkal együtt énekelni őket.


Ezt támasztja alá a megfigyelés, hogy második hallgatásra már a korábban sosem hallott dalok is olyan érzést keltettek bennem, mintha hónapok óta a playlistjeim állandó szereplői lennének. A Tombol az időt konkrétan végigdúdoltam főzés közben, de a Jön a reggel, vagy a Vinnélek is nagy kedvenc lett.


Azóta az algoritmus is észrevette, hogy szívesen hallgatom a lemez dalait, így napi playlistekben is volt alkalmam meghallgatni őket (persze a korábban megjelent Lassú vonatok vagy az Úgymintrég már korábban is bekerült ezekbe). Ezek után ki merem jelenteni, hogy a dalok remekül működnek a már régóta jelen lévő Bagossy, Lóci Játszik, Blahalouisiana, Republic és sok más mellett, akár buszozás közben, akár házimunka közben szeretnék zenét hallgatni.


Ha nem hisztek nekem, keressétek a lemezt Spotify-on, vagy a többi streamingen és győződjetek meg róla a saját fületekkel, hogy juttatnak Fel az égre a dalok! Ide teszem az album Spotify linkjét is, hogy megkönnyítsem a keresést. Jó szórakozást!



Nyitókép forrása: Szintaxis Facebook oldala

Mihálykó Tihamér

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments