„Régen minden egyes nap a túlélésről szólt” – interjú Kovács Barna bútorkészítővel

Hetek óta javában zajlik a Kreatív Kolozsvár F2F nevű ingyenes mentorprogramja. Ennek során a résztvevő csapatok saját mentorukon kívül négy különböző, üzleti szférában mozgó szakember segítségét igénybe véve emelhetik új szintre vállalkozásukat, és adott esetben versenybe szállhatnak a 2000 eurós fődíjért.


Barnáéknak többek között a jobb oldalon látható VIBE logó is köszönhető, amivel ti is találkozhattatok a fesztiválon


A következő hetekben interjúsorozat formájában mutatunk be néhányat a mentorprogram idei résztvevőiből. Sorozatunk első részében Kovács Barna egyedi bútorkészítővel beszélgettünk, aki kollégájával, Fekete Mátyással jelentkezett a képzésre, a jelek szerint rövid idő alatt már sok fontos új tapasztalatra tettek szert.


Mikor fogalmazódott meg benned, hogy bútorokkal szeretnél foglalkozni, és honnan jött a vállalkozás ötlete?


Nem volt olyan konkrét pillanat, amikor átkattant volna valami a fejemben és eldöntöttem volna, hogy ezzel akarok foglalkozni. Először elkezdtem hobbiból készítgetni néhány dolgot, de azokat nem nevezném bútornak. Amikor jött a járvány, munkanélküli maradtam. Részben kényszerből, részben kíváncsiságból, szenvedélyből próbáltam ki, hogy tudok-e faragni ebből valami fenntarthatót.


A családban volt valaki, aki korábban ezzel foglalkozott?


Nem volt senki. Saját indíttatásból tanultam meg, rendkívüli forrás volt erre az internet, fantasztikus, mennyit lehet a YouTube-ról tanulni.


Említetted, hogy különleges bútorokkal foglalkoztok. Mi adja a termékeitek különlegességét?


Több dologgal is foglalkozunk, nem csak a bútorkészítéssel, de próbáljuk a legtöbbet kihozni mindenből, amit csinálunk. Munkáinkhoz minőségi anyagokat, például masszív fát használunk, a megrendelések pedig egyediek, óriási a spektrum. Névjegykártyatartoktól fesztiválszínpadig rengeteg dolgot készítettünk már.


Magánszemélyektől vagy cégektől érkezik több megrendelés?


Alapvetően fele-fele arányban szerintem. Ha számszerűsítjük, talán kicsivel vezetnek a magánszemélyek, de a cégek részéről valamivel nagyobbak a megrendelések.


Említetted korábban, hogy a workshop során több olyan dolog is elhangzott, ami befolyásolta eredeti elképzeléseid. Pontosan mire gondoltál?


Éveket szántam már arra az életemből, hogy tanuljak azokról a szakterületekről, amelyekkel foglalkozok. Egy vállalkozás működtetéséhez mindig külön dolgokat kell megtanulni, bármilyen végzettséged legyen, nem érthetsz minden aspektushoz. Korábban csak a könyvelésben és egyéb alapvető dolgokban vettem igénybe szakemberek segítségét. Annyira benne voltam a mindennapi hajszában, hogy a marketinggel vagy a logisztikai folyamatokkal nagyon keveset foglalkoztam.


Nagyon sok szempontból szerencsés volt ez a képzés, a legnagyobb segítség számomra a perspektívaváltás volt. Korábban minden egyes nap arról szólt, hogy az alapvető szükségletekre való összeget kitermeljük. Most elkezdtem hosszabb távra tervezni, a gondolatmenetem fejlődését segítette a szakmentorokkal való beszélgetés is.


Közülük főként kinek a segítségét vettétek eddig igénybe?


Mindegyikükkel beszélgettünk már két alkalommal, ezen a héten lesz a harmadik konzultáció. A fő mentorunkkal, Ilyés Szabolccsal is egyeztettünk, rendkívül segítőkész volt. Nem tudnék közülük valakit kiemelni, akivel a leghasznosabbak lettek volna a beszélgetések. Ez számomra meglepő volt, nem gondoltam volna, hogy a humán erőforrások kapcsán is fontos és aktuális kérdések fogalmazódnak meg bennem.


Különösen érdekelt, hogy jogilag mire kell odafigyelni egy új ember alkalmazásánál, milyen feltételeket kell megszabni. Specifikus szempontnak tartom a munkavédelmet, fontos továbbá a kollégák motiválásának és megtartásának kérdése is.


Rátérve a vállalkozás gyakorlati működésére, az árazást tekintve hol helyezkednek el a termékeid a piaci átlaghoz képest?


A hasonló minőségű termékekhez képest alacsonyabb áron adjuk őket. Ez egyszerre előny és probléma is, viszont segítségemre vannak azok a tapasztalatok, amelyeket sebként hoztam magammal a kezdeti időkből: régen minden egyes nap a túlélésről szólt, vagyis arról, hogy az ételemet megvegyem és hasonlók. Rögzült bennem a mentalitás, miszerint minden megrendelésnek be kell jönnie, nem kaphatok visszautasítást. Ez még mindig fontos szempont, de apránként próbálok bátorságot venni, megemelni az árakat a piaci szintre.


Kialakult már az ügyfélkör, amelytől folyamatosan érkeznek a megrendelések? Tervezed-e bővíteni?


Kialakult, de bővíteni is tervezzük. Jelenleg is növeljük a gyártási kapacitást, két hónapon belül talán már aktuális lesz a plusz megrendelések vállalása a meglévők mellett.


A célközönség elérését nézve csak Kolozsvárban gondolkodtok vagy érkeznek megrendelések más helyekről is?


Nekünk elsősorban Kolozsvár és vonzáskörzete a célközönségünk, főként Szászfenest szoktuk még elérni, viszont jöttek már az ország többi részéről is megrendelések, Bukarestből és Marosvásárhelyről többször is. Két-három évig biztosan maradunk a jelenlegi célközönségnél, később talán lehetne terjeszkedni, ez viszont külön munkapontok létesítését igényelné.


A nehézségek ellenére tehát fenntartható a profittermelés és a növekedés?


Most vagyunk azon a dűlőponton, amikor kiderül, meg tudjuk-e valósítani, hogy ez egy növekedő, több fős vállalkozás legyen. Jelenleg megálljuk a helyünket a piacon, de ennél többet szeretnénk elérni.


Mi volt a legemlékezetesebb üzleti hibád eddig és mit tanultál belőle?


Több is volt. A jelentősek közé tartozik az árazás: említettem, hogy még mindig piaci ár alatt dolgozunk, de nemrég még annyival alatta voltunk, hogy egyszerűen nem volt értelme csinálni. A másik tévedés, hogy nem válogattam a kliensek közül, de az élet fantasztikus ügyfelekkel áldott meg, mindössze egy vagy két kellemenetlenül elsült közreműködést tudok felidézni. Ennek ellenére ma már fontos szempont, hogy nem kell mindenkivel együtt dolgozni.


Szerinted a rendszeres ügyfeleidre az is jellemző, hogy kitartanának a cég mellett, ha árat emeltek?


Szerintem igen, ez már be is bizonyosodott. Nincs erre konkrét statisztikám, de az ügyfelek túlnyomó része visszatér, a visszatérők pedig átlagosan négyszer-ötször rendelnek még.


Hogy látod jelenleg a kézműves szektor helyzetét? A társadalmon belül vannak olyan elképzelések, hogy a szakmunkások helyzete jelenleg pénzügyi szempontból nehezebb, mint azoké, akik az értelmiségi szférában vállalnak állást, te mit gondolsz erről?


Úgy gondolom, hogy manapság valóban sokkal nehezebb elindulni kézművesként, mint más területen, de ez összetett kérdés, több szempont is befolyásolja. Az egyik jelentős tényező a multik versenyképessége, a másik a társadalom alapvető türelmetlensége. Kevesen vannak, akik hajlandóak várni, attól függetlenül, hogy idővel sokkal minőségibb eredményt kapnának, hogyha lenne türelmük. Anyagilag szintén nehéz versenyezni a nagyvállalkozásokkal árak szempontjából, racionálisan nézve nem is kellene versenytársak legyünk, de a vevők számára ez nem mindig egyértelmű.


Képek forrása: Kovács Barna és a Vibe fesztivál Facebook oldala

Gebe Zoltán

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments