A BBTE
magyar újságírás tanszékének másodéves hallgatói két év kihagyás után ismét
élőben szervezték meg a Médianapok nevű szakmai konferenciájukat. A rendezvény
ötödik kiadásán az újságírói szakma különleges és kevésbé ismert részeit
mutatták be a meghívott előadók.
A pénteki
kvízest, és a kolozsvári diáklapok, a Perspektíva és a Campus
kerekasztal-beszélgetése után szombaton négy különleges vendég adott elő a
szakma legnehezebb és legkalandosabb szeleteiről. Vásárnap, az esemény
lezárásaként pedig Csibi László, dokumentumfilm-rendező mutatta be nem kevésbé
izgalmas szakmáját a közönségnek. Gebe Zolival látogattunk el az eseményre, a
Kommunikáció-, Közigazgatás- és Politikatudományi Kar (FSPAC) épületébe, hogy
megnézzük a kínálatot, amelyet idén az SOS! Újságíró vagyok! – amit a
közönség nem lát címmel hirdettek.
Oknyomozás,
veszélyes helyzetek, díjnyertes riport ukrán menekültekről, a filmkészítés
rejtelmei, valamint a megbízhatóság és hitelesség fontossága is terítékre
került, így nem unatkoztunk az egyetem előadótermében ülve. Az előadók egymást
is érdeklődve hallgatták, így tanulságos szakmai beszélgetés is kerekedett az
előadások utáni kérdésekből.
Rövid
megnyitó beszéd után Sipos Zoltán, az Átlátszó Erdély újságírója beszélt
a tényfeltáró újságírás módszereiről, és konkrét esetekről, amiken dolgozott. Külföldi
kollégáival közösen például az idei magyarországi választások kapcsán írtak cikksorozatot arról a jelenségről, hogy jelentősen,
mintegy harmadára csökkent a külhoni magyarok részére eljuttatott támogatások
mértéke a választásokat megelőző időszakban, a korábbi évekhez képest.
Beszámolt
emellett arról is, hogyan járt utána a Marosvásárhely mellett talált, kidobott
és csalást sejtető levélszavazatok ügyének, amelyről szintén írt cikket az Átlátszóra, és amely hírnek a túl
korai közlését utólag, a nyomozói munka végére már visszavonta volna. Ennek
oka, hogy a feltárt tények fényében elég életszerűtlen jelenet lehetett az említett
szavazólapok megtalálása: egy forgalmas, de leginkább autóval járt főúttól
50-100 méterre, egy mezőn, egy illegális szemétdombon egy véletlenül arra járó
gyalogos épp kiszúrja az érzékeny dokumentumokkal teli zsákot a többi zsák
között, majd ezt névtelenül eljuttatja a sajtónak, és végül köddé válik,
ugyanis az eredeti megtaláló kiléte azóta is titok.
Természetesen
a beszámolók közben az is kiderült, hogy milyen nehézségekkel jár egy
tényfeltáró cikk elkészítése, és hogy mire lenne szükség, az oknyomozói műfaj
hatékonyabb működéséhez Erdélyben. Mint mondja, az Átlátszó Erdélynél jelenleg
hárman dolgoznak, de legalább kétszer ennyi ember kellene a hatékony munkához. Emellett
pénzügyi forrásokra, eszközökre, és időre is szükségük van, hiszen egy-egy ilyen
anyag rengeteg munkát igényel, és olyan eset is van, hogy több hetes kutatás
után derül ki, hogy egy témából nem lehet cikk.
Lukács Csaba,
a Magyar Hang főszerkesztője ezután a Tóásó-ügyként
elhíresült eset részleteit és saját bolíviai tapasztalatait osztotta meg a
közönséggel. A dél-amerikai országban elfogott, terroristának titulált és börtönbe
került erdélyi származású Tóásó Elődöt az újságíró kollégái és helyi segítői
közreműködésével vitte ki az országból egy jól megtervezett mentőakció keretei
közt. Lukács hangsúlyozta, hogy az ügy részletei továbbra is tisztázatlanok, és
valószínűleg soha nem fog kiderülni a teljes igazság, mivel az kommandósok
rajtaütés során lelőtték Rózsa Flores Eduardot, vagyis az egyetlen embert, aki
elmondhatta volna azt.
Lukács kiemelte, hogy a távoli országokban
való boldoguláshoz az újságírónak ismernie kell a helyi szokásokat, földrajzi
és éghajlati tényezőket, valamint elengedhetetlen egy fixer segítsége, aki
mindezeket (valamint az adott ország nyelvét) nála is jobban ismeri. A továbbiakban arra is felhívta a figyelmet,
hogy bizonyos helyzetekben nem árt, ha az ember zsebében van egy pakk cigaretta
(akkor is, ha nem dohányzik), hiszen sokat el lehet érni vele tárgyalás és
kapcsolatépítés terén is.
Az ukrajnai konfliktussal kapcsolatban
feltett kérdésünkre elmondta, Beregszászon jelenleg is van tudósítója a Magyar
Hangnak, azt viszont semmiképpen nem szeretné, hogy a harci zónákba is
elmenjenek munkatársai. Ennek elsősorban biztonsági és költségvetési okai
vannak, hiszen a háborús tudósítás az egyik legveszélyesebb és egyben a
legköltségesebb műfaj a szakmában.
A videóriporterként dolgozó Keresztes
Péter az ukrajnai menekültekről szóló, A Háborúban
nincs jó búcsú című
riportjáról beszélt, amelyre nemrég megkapta a PRIX CIRCOM televíziós fesztivál
Digital multimédia kategóriájának különdíját.
A videóriporter érdeklődését egyből
felkeltette az ukrajnai háború miatt elindult menekültáradat, ezért döntött
úgy, hogy kimegy a határra forgatni.
Elmondása szerint megviselték a riportkészítés során megélt élmények és
saját családjára is gondolt a megtört, mindent hátra hagyó emberek heves
érzelmi reakcióit látva. Munkájával azt szerette volna elérni, hogy a nézők is
átérezzék a helyzet súlyosságát, anélkül, hogy ő szenzacionalista jelzőket
használna.
Számára nehézséget jelentett az is, hogy a
többi tévéstáb újságíróihoz hasonlóan odamenjen a síró, rettenetes
lelkiállapotban lévő menekültekhez és kikérdezze őket, viszont szakmai
szempontokat is mérlegelnie kellett. Sajnálatos jelenségnek tartja, hogy a társadalom
néhány hónap elteltével megszokta a háborút és azt is, hogy naponta jönnek át
menekültek a zöldhatáron. Ez azért is problémát jelenthet, mert a
segélyszervezetek egyre kevesebb adományt kapnak az ukránok megsegítésére.
A szombati
előadások sorát Maddie Liseblad, a California State University oktatója
zárta. Maddie egy San Bernardoi lövöldözős eset példáján keresztül mutatta be,
milyen az, ha az újságíró nem elég körültekintő a forrásait illetően. Az
említett esetben ugyanis egy Marie Christmass nevű Twitter-felhasználó kezdett
olyan, valósnak látszó adatokat posztolni, amelyek már csak azért sem lehettek
igazak, mert, mint utólag kiderült, nem tartózkodott a helyszínen. Az animált
karakteres profilkép és az internetes névtelenség mögé rejtőző „informátor”
több nagy presztízsű újság szerzőit is megtévesztette, holott viszonylag
egyszerű utánajárással kiszűrhető lett volna az átverés.
A példa
bemutatása után Maddie elmondta, melyek a legszembetűnőbb jelek, ha hasonló nem
megbízható forrásból származó információt találunk. Ilyen lehetőség például a
csatolt fénykép összevetése az említett helyszín valós kinézetével, hiszen
bárki használhatja egy korábbi New York-i eset képeit egy hasonló, de mondjuk
San Francisco-ban megesett hír illusztrációjaként, ha az olvasók nem ismerik a
két helység jellegzetességeit. De annak is érdemes utánajárni, hogy pontosan
mikor és hol keletkezett a vizsgált információ. Ma már számtalan oldal segít az
ilyen és hasonló vizsgálatokban, amelyekből többet szintén bemutatott.
A Médianapok
vasárnap Csibi László, filmes szakember és a BBTE Film- és Média
Intézetének tanárának előadásával zárult. A dokumentumfilmrendező többek között
a Nussbaum 95736 című holokauszt témájú filmje
forgatása során szerzett élményekről, vicces jelenetekről beszélt.
Kiemelte azt
is, hogy a forgatás sosem úgy zajlik, ahogy előzőleg elképzeltük. Néha egy
háttérben elhaladó kamion vagy egy kíváncsi kiskutya is megnehezítheti a
riporter életét. Minden fiatal újságírót arra bíztatott, hogy keressék az
izgalmas sztorikat a környezetükben, és amennyiben nem találnak, vegyék fel a
hátizsákot és induljanak el a világba. Szerinte a dokumentumfilm mindig
tartalmaz szubjektivitást is, mert a készítő dolga, hogy vágás során milyen
részleteket hagy benne a végleges filmben.
Csibi László
a szóban elmondott tapasztalatok mellett a már megjelent és a jelenleg készülő
filmjeiből is mutatott jeleneteket. Utóbbiról, ami különleges helyszínen,
Azerbajdzsánban készült, nem árulta el, hogy pontosan miről fog szólni, de azt
ígérte, izgalmas témát talált a távoli országban, úgyhogy minden érdeklődőnek
ajánlja a megtekintését.
Az ötödik
Médianapok előadásai bármikor visszanézhetők az esemény Facebook oldalán, ahol mindegyiket élőben
közvetítették a szervezők.
Gebe Zoltán és Mihálykó Tihamér közös
tudósítása
0 Megjegyzések