In medias res - avagy az év filmje-e?

Akadnak olyan filmek, amelyekre hónapok óta várok, és vannak olyanok, amik teljesen váratlanul jönnek, de valahogy sokkal nagyobb hatást keltenek. Az Egyik csata a másik után pont ilyen volt.

Őszintén szólva, az eddigiekben alig hallottam róla, leginkább futólag láttam egy-két plakátot. Azonban, amikor rábukkantam interneten a kritikákba és szembesültem azzal, hogy sokan az év filmjének kiáltják ki, úgy gondoltam „oké, ezt látnom kell.” Fogtam hát a barátaimat, Robit, Attilát és Alexet, és megbeszéltük, hogy együtt ülünk be rá a moziba.

A hangulat már a moziterem előtt megvolt – popcorn, kóla, viccelődés, minden. Őszintén szólva volt bennem egy kis félsz, mert egy közel háromórás filmet megnézni mindig rizikó, ha rossz, szenvedés lehet akár. De itt már az első jelenet elvitte az összes kétségemet: in medias res, vagyis rögtön a dolgok közepébe vágunk, és a film úgy behúzott, hogy a végén szó szerint úgy éreztem, egy perc sem telt el.

A film után persze nem hagytam annyiban, mindenkit kifaggattam.
Alexnek jött be a legjobban: teljesen vakon ült be, így semmit nem várt, és pont ezért ütött akkorát. „A testem kellett emlékeztessen, hogy néha levegőt vegyek” – mondta. Rendkívül kedvelte, hogy a film egy pillanatig sem engedi el a néző figyelmét. Külön kiemelte az apa–lánya kapcsolatot, ami szerinte a történet érzelmi magja volt.

Robi is nagyon elégedettnek bizonyult. Szerinte a film attól működik igazán, hogy nem esik túlzásba – nincsenek agyonvágott akciójelenetek, minden hihető, földhözragadt. Tetszett neki, hogy a film a csendeket is hagyta működni: a hétköznapi beszélgetések, apró rezdülések is ugyanúgy részei voltak a történetnek, nem csak a látvány és a robbanások.

Attila viszont kicsit kritikusabban szemlélte a látottakat. Számára hiányos volt a felvezetés – úgy érezte, hogy nem magyarázták el eléggé, miért tört ki a lázadás, így a konfliktus inkább bandaháborúnak tűnt. Véleménye szerint, ha lett volna egy rövid nyitány, ami bemutatja a helyzetet, sokkal erősebb lett volna a történet súlya. A karaktereket viszont ő is nagyon szerette, külön kiemelte, hogy mindenkinek megvolt a saját útja, fejlődése. A humort is díjazta, szerinte pont annyi volt benne, amennyi kellett, bár úgy gondolta DiCaprio néha kicsit túlzásba vitte a „könnyedkedést”. A végén így fogalmazott: „nem volt rossz, de ne volt olyan jó sem, lehet magasra tettem a lécet”.

És én? Teljesen beszippantott. Végig együtt izgultam a szereplőkkel, amikor ők féltek, én is éreztem a gyomromban, amikor ők dühösek voltak, bennem is felment a pumpa. Az ilyen filmélmény az, amiért szeretek moziba járni.

Összességében az Egyik csata a másik után című film nemcsak szórakoztató, hanem gondolatébresztő film is. Képes arra, hogy a nézőt teljesen bevonja a világába, és végig fenntartsa az érdeklődését. Hogy ez 2025 legjobb filmje-e, azt mindenki maga döntheti el – de annyi biztos, hogy Anderson új alkotása méltó a figyelemre.

Gálfi Tihamér

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments