Egyetemi színifeszt délutánjaim képkockákban

A BBTE Színház- és Film Kar egyetemi fesztiválja idén a FЯAME nevet kapta. A román és magyar intézet közös projektje bővelkedett nappali programokban, illetve minden este sor került egy-egy színházi előadásra is. Írásomban a fesztivál magyar színházi előadásairól szeretnék beszámolni, amelyeken terveztem részt venni. Izgatottan foglalgattam a jegyeket személyreszabva a barátaimnak egy délután a nagyparkban, lelkesedve indultam el (majd) minden nap 17:20-kor otthonról, és éppen így éreztem az előadások után is. Ha kevésbé lett volna szesszió most biztosan teljes-hetes fesztiválbeszámolóval érkeznék, de remélem, majd jövőre...


1. Képkocka – Én, a féreg

Az előadást a színházi intézet harmadéves diákjai játszották a meglepően tágas Radu Stanca Stúdióban, a Bölcsészkaron. A Kafka-kabaré éppen annyira humorosnak bizonyult, mint komolynak. Az egy napon hirtelen féreggé változott főszereplőt különböző várt- vagy épp nem várt vendégek látogatják meg, feszegetve a színház és a valóság határait, a negyedik fal a kezdetektől megszűnik létezni. A „féreg” közénk, a közönség közé bújik el, sugallva, hogy részben mind férgek vagyunk, játszva a nézői szerepekkel egyaránt.

 

2. Képkocka - Novemberi éj

Bár az események mondhatni egy történetet fednek le, több rétegű cselekményszálat tapasztalunk, amelyet az intézet első éves mesteris hallgatói adnak elő. Fordulatok, veszélyek, szerelmi kapcsolatok, halálok, minden kavarog és forr. A novemberi éj harcát látjuk… a belső harcok teszik teljessé a várt - vagy éppen nem várt - tulajdonképpeni harcot. Kisebb belső harcokat is érzékelünk: egy kétes viszony, egy egészségtelen kapcsolat, egy apa halála. Ám a szereplők félelmeik és bizonytalanságaik ellenére is nagy erőfeszítésekkel próbálnak kitartani.

Az előadás változatos - és néha dupla - szereposztásával minden színészre és színésznőre sikerült felfigyelnünk. Hangulatilag mi is átéltük a feszültségeket, ami a kiváló színészjátéknak köszönhető. Én még nem láttam se görög vonallal is foglalkozó sem harc tematikájú előadást, úgyhogy külön megtalálhattam benne az izgalmamat.

 

3. Képkocka - Gyermekkorom

 Nem is tudom az szebb, ahogyan egy gyermek boldognak éli meg a nem igazán boldog pillanatokat is, vagy az, amit mi, mint közönség átélhettünk.

A Polcz Alaine azonos című könyve alapján készült előadásba teljesen beléptem, pedig one woman show révén egy monológot kellett követni. Mégsem vettem le a szemem.

A leánygyermek három szem rumos meggyet kap ebéd után, számára ez jelenti a legnagyobb boldogságot, ugyanakkor a negatív élményei is gyermekkorához kapcsolódnak, de még azokban is boldognak érezte magát. Fáztak, két ruhájuk volt, egy korcsolyát kaptak mindannyian karácsonyra, és mégis, talán jobban értékelték a jelent, mint mi tesszük.

Az egyszerű térhasználat, és a gyermeki színészjáték pedig még gyönyörűbbé teszi a teljes előadást. A szerepet játszó színésznő csupán egy régi hátizsákból húzza elő kellékeit, amik néha személyeket néha teljes események jelölnek.

A végén pedig én is készítettem képet a gyermekkori játékommal a felhúzott kis fotóstúdió előtt. Az előadást játszotta Csüdöm Henrietta, másodéves mesteris diák.

 

4. Képkocka - Gyűlöletvarieté

Maradjunk annyiban, hogy izgalmasnak ígérkező közigazgatás-kritika, ha egyáltalán van ilyen kifejezés. A mesében a csatornalakó csúfságok egy légy biztatására megpróbálják meghódítani-fordítani a Holdat. A tetthez komplex tervük van, amit meglepetés, a közönségből önként jelentkezők segítségével mutatnak be. A terv nyilván nem sikerül, a legyet eltemetik. Mindezt megfelelő „csatorna-humorral” mutatják be a szennyvízelvezetés lakói.

A valóságban a kitaszítottak próbálnak a felsőbbrendűek ellen fordulni, ami akárhány próbálkozás után, egy újabb kitaszított külső hatására, és most sem sikerülhet. Maradnak boldog kitaszítottak, együtt.

És bármennyire is gyűlölködnek szereplőink, a patkány, a görény és a féreg, valahogy egészen hamar úgy éreztem valójában mi, jelen esetben a felsőbbrendűek gyűlölünk (mint olyan gyűlöljük őket) igazán az előadás során.

Izgalmas és szórakoztató színészjátékkal bemutatott történet és ezen túlmutató eseménysorozat. Játsszák Kerekes Barbara, Csüdöm Henrietta, Kerekes Ákos, Gáspár-Barra Szilárd, akiknek ugyancsak hovatartozásuk így vagy úgy a kolozsvári színi.

 

5. Kepkocka - A látók a sötétben, a nemlátók a csendben félnek

 Megérte volna itt lenni a szülinapi buli helyett.


 6. Képkocka - A szerencsejátékos

 Lekéstem. De a ZIZ udvara is hangulatos hely, és egész szórakoztató elképzelni ahogy a barátaid egy előadást néznek nélküled, amire te vonszoltad el őket. Utóirat, bejött nekik.

 

8. Emlékkép(kocka) - LOOP – Pszeudo sorstragédia négy felvonásban némi elő-, köz-, és utójátékkal

A bohóc szereplők a színpadon nagyon szeretnék érteni egymást, és nagyon szeretnék ha mi is értenénk őket. Jeleket mutatnak, paravánjuk van, igyekeznek minden erőfeszítésükkel bevonni minket is abba, amit átélnek. Ezek a szereplők mind ugyanabban a „loop”-ban vannak, mégsem azonos érzésekkel és átéléssel. Talán mi is mind egy-egy loopban vagyunk, mégsem értjük mindig egymást.

Az egyszerű szcenográfia és a pár nevetségesnek ható öltözet erősíti az előadást, jobban figyelünk a minden szereplő által megismételt mozdulatsorra, mégsem ismerjük fel azonnal, hogy ez a körforgás bizony egy rendezett káosz. Talán túlságosan is figyelünk a mozdulatsor mögötti részekre. Az előadást változatos felosztásban játsszák a színházi intézet másodéves mesteris diákjai.

 

7. Emlékkép(kocka) - Mostmár csak az a kérdés…

 Ahogyan a környezetünk számára hamis képeket tartunk, úgy bomlanak le ezek a képek a kocsmaszínházi előadásban, amely érzekeinkre erőteljesen hat, sőt ingerküszöbünket is feszegeti, de egyáltalán nem provokációból, hanem figyelemfelhívásként. Bár kocsmában vagy, nem érzed magad mégsem olyan felszabadultnak - vagy épp, hogy igen? - a láttatott élethelyzetek aggaszthatnak, felháboríthatnak, megkönnyeztethetnek…

Az események során különböző szereplőket ismerünk meg, akiknek saját traumájuk akár a miénk is lehetne. Eközben Mefisztó vezet körben, mint olyan, konferanszié, a végén pedig mondhatni az összefüggések eggyé válnak belátva a színházba, összekötve ezt a jelenünkkel.

Még csak ezzel az egynéhány előadással is élmény volt mind a hat ‘frame’, hogyha tehetitek ne hagyjatok ki előadást és látogassatok el néha a független színházakba is, hiszen, gyakran a korunkbeliek előadásait nézheted meg, ott ahol a konvenciók kevésbé kötnek és saját képkockáidban láthatod egy alkotás által a világot. A képkockáim a jelenleg látottakat, az emlékképkockáim a korábban látottakat foglalják magukba, mivel róluk még nem készült itt cikk, a héten pedig ugyanúgy előadásra kerültek, úgy gondoltam, rövidebben ugyan, de beszélek róluk is. A kimaradt magyar színházi előadások közül pedig olvashatod még a Perspin az Ébredésről és az 1715380.nő-ről beszámolóinkat.

Fénykép: BBTE Magyar Színházi Intézet

Szécsi Bernadett

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments