József Attila 120. születésnapjának évfordulóján, valamint a magyar költészet napján, április 11-én került a mozivásznakra a költő pszichoanalíziséről szóló film, “Reménytelenül” című film, írója és rendezője, Rózsa Gábor.
József Attila pszichoanalízise
egyszerre meghökkentő és csodálatos. Az érzelmek talán valaha volt legnagyobb
költőjéről készült alkotás bámulatos harmóniával és szimbiózissal fejezi ki az
emberi elme és lélek közötti örökös harcot, illetve ellentmondást. A film jó
néhány olyan súlyos gondolatot is felvet, mint a pszichózis, fájdalom, traumák
közötti összjáték és kölcsönhatás: „Attól kapta a verést, akitől a legjobban
fájt” - hangzott el a Gyömrői Editet alakító (Michl Juli) szájából. De
mégis hogyan lehetséges ez, hogy egy ennyire traumatizált és bántalmazott
személy ilyen mély és őszinte gondolatok megfogalmazására képes? A költő
szavaival válaszolnék: „Megfogom a szót, feldobom a levegőbe és mire leesik
már valami lesz”.
Az egész film egy szinesztézia. Olyan
érzéseket rabul ejtő alkotás, ami nemcsak a művészetkedvelők számára nyújthat
maradandó élményt, hanem azok számára is akiket érdekel az elme működése, egy
lírikus zseni története és a szív játéka. Mindemellett egy nagyon fontos témára
is felhívja a néző figyelmét, ami a borderline személyiségzavar és a neurózis.
A különböző képkockákon át egészen döbbenetes jeleneteknek lehetünk szemtanúi,
amelyeket laikus szemmel nézve igen könnyen félreértelmezhetnénk. Ugyanakkor,
ha nézőként teljes szívvel, lélekkel és odaadással követjük nyomon az
eseményeket, akkor egy igazán fájdalmas felismerés követheti az élményt: a
rezignált fájdalom és a kozmikus magány, a teljes elidegenedés, emberidegenség
érzése feszül mind egy emberben. Magam is a nézőtéren ülve, a sorok között
sokszor küszködtem a könnyeimmel, majd törtem ki hangos nevetésben. Sokszor az
emberi élet esendősége akaratlanul is nevetésre késztet minket.
József Attila alakja sokak számára
ellentmondásos lehet, viszont így látva olyan mintha testközelből megismernénk a
remekművek mögötti embert, a szomorú, lesújtott kisgyermeket, a pulgárpukkasztó
Szabad-ötletek jegyzéke-t és a reménytelenül párját kereső szerelmes
férfit sikertelen párkapcsolatai mögött, miközben a meg nem értettségével és
peremre szorítottságával küzd. A film egyik nagyon érdekes mozzanata az,
ahogyan méltán híres versei megjelennek a mozivásznon. Ahogyan megelevenednek
és kontextusba kerülnek mindazok az írások, amelyeket eddig csak
verseskötetekben vagy a tankönyvekben olvashattunk a spoiler elkerülése
érdekében ezeket a részeket nem részletezném).
Vajon hogyan alakul az élete, ha más
gyermekkor elevenedik meg a költő előtt? Veti fel jogosan a kérdést a film
szinte minden pillanatban a nézőben. A gondolatok egyedisége és őszinte
nyersessége mindig megfogalmaz valamilyen emberi tanulságot, most idéznék is
néhányat: „Tudod, hogy azt szeretem akinek mutatom magam és nem engem!”
(József Attila), „Szerelmesen az ép elméjűek is kiszámíthatatlanok”, „Téged
mindenki szeret hiszen a verseid te vagy!” (József Attila), „Miért nem
mondhatom el minden butaságomat egyszerre?” (József Attila).
Záró akkordként elmondhatom, hogy a
befejezés talán a legmélyebb üzenetet hordozza magában. A látszólagos gyógyulás
és boldogság felröppenése után egy hatalmas tragédia és egy nő szenvedése, aki
minden áron segíteni és szeretni szeretett volna. Számomra a „Reménytelenül” című film nemcsak egy átlagos
moziban eltöltött estét jelentett hanem tanulságot is, s nemcsak a már sokat
taglalt korképről és költői alakról, hanem Gyömrői Edit karakteréről is, aki
bámulatos szakértelemmel, türelemmel és bátorsággal fordult József Attila felé
hosszú éveken át.
Ha még nem tetted meg, akkor irány a
mozi, hogy ez a felejthetetlen élmény a te szívedbe is belophassa magát, hogyha
legközelebb egy József Attila verset veszel a kezedbe teljesen más
#perspektívából szemlélhesd.
Bagoly Andrea
0 Megjegyzések