Divatest a Kommnapokon

Elrajtolt a XVI. Kommunikációs Napok, amely idén megfontoltan a Gen Z-t választotta témájául, az első nap utolsó része pedig a divat körül forgott. Az első Kommnap-élményem december 6-a este történt, és bár eleinte kissé szorongtam egyedül érkezni, már közben éreztem, hogy érdemes volt ide jönnöm, az este felülmúlta elvárásaimat.

MOME-s diákok divatbemutatója - Fotó: Gergely Attila


Két külön programpontként meghirdetett esemény volt beütemezve az estémbe, amelyeket eleinte nem kötöttem össze, ennek ellenére meghatározóan szép kereteket kapott a divat által.

Az első esti előadás fél nyolcas kezdettel az Önkifejezés plusz végtelen: A Gen Z divatfogyasztó frappánsan találó címet kapta. Az előadás körüljárta generációnkat, ennek divathozzáállását és stílusdöntéseit is, mindezt tisztán és izgalmasan közölve.

Dr. Keszeg Anna az idei Kommunikációs Napokon - Fotó: Gergely Attila 


„Ki miért öltözködik?” – ez volt dr. Keszeg Anna előadásindító gondolata, majd szorosan ehhez kapcsoltan definiálta a Gen Z-t divatszempontból. Szerinte, – és ezzel nem tudnánk vitatkozni – a Gen Z ott kezdődik, ahol a kérdésre az önkifejezés a válasz, a korábbi valahova tartozás helyett. Majd rá is tértünk a nagyon aktuális betűtípussal, színekkel és összképpel rendelkező prezentációra is – például a háttérszín a frissen kiadott Pantone év színe, a Mocha Mousse volt.

Az első, öltözködés mivoltát indokló fogalmak megismerése státusz, funkcionalitás, önkifejezés – közben nem maradhatott el az a fontos gondolat sem, hogy

Az embernek a legfontosabb ruhadarabja, amibe be kellene fektetnie, az az elsőkabát.

Nem felejthetjük el azt sem, hogy a Gen Z viszonylagos jóllétben nőtt fel, így „nem tudják, milyen olcsón öltözni”, hiszen ezt mutatja státuszt kifejező öltözködésünk is.

Az Önkifejezés: Gen Z divatfogyasztás előadáson megdícsérték mennyire összetetten tudunk eseményre, helyhez és hasonlókhoz öltözni – például csak egy szombati bulira valami megfontoltat és különlegeset összeállítani. De elgondolkodhattunk arról is, hogy a metaverzum-divat részeként nézünk a világban testünkre, hiszen „skinként gondolunk magunkra – ezért varratjuk szét a testünk – hogy majd úgy is választhatunk mást”. Zárás előtt három globális jelenségről volt szó, melyek öltözködési kultúránkat alakítják: menekülés életünk krízishelyzeteiből, cancel culture kihatása, wellbeing society célja.

A Kommnapok műsorvezetői már az első nap legelején ízelítőt mutattak a Terike kollekcióból - Fotó: Gergely Attila


Az előadás zárásaként különböző Gen Z divatjelentőséggel bíró példákat láthattunk, sorban hiperperszonalizáció, zokni, otthon viselt ruhadarabok, my body my temple, virális divat, fusion fashion, trash, brat, layering, gadgetek. A Gothic Dollhouse (Chopova Lowena – spring/summer 2025) című kollekció megemlítése volt az engem leginkább izgató rész, ami nem mellesleg a hiperpeszonalizáció bemutatására szolgáló példa.

„Az este fénypontja” – konferálják fel a ruhakiállítást a kicsit több, mint ötperces szünet után. Az est utolsó programja a MOME-s diákok ruhakiállítása – A Terike from Budapest (TfB) független divattervezői közösség munkái néven fut. Az előadótérben tíz személy sorakozott fel modellként. Első gondolatokként az összlátványról annyit tudok elmondani, hogy dominál a brat zöld és más élénk zöldek, valamint, hogy a ruhák mind „nagyok”, inkább az oversized felé hajlanak.

Hamarosan kiderül, hogy két kollekció elemeit látjuk. A TfB két tervezője, aki elhozta munkáit László Fanni és Szarvas Valentin, Fanni itt is van velünk. Az első kollekcióban laikusként megfigyelhető, hogy főkén ingeket és farmer anyagokat látunk, a másodikban sok a kabátra és látszólag „füss”-re hajazó anyag. Először Valentin munkáiról beszél Keszeg Anna, majd ezt követően Fannival beszélgetünk saját kollekciójáról.

MOME-s diákok divatbemutatója a Kommnapokon - Fotó: Gergely Attila


Valentin kollekciója a körkörösség kibontására törekszik. Ez a körkörösség jelenti az eddigi divatokhoz és elemekhez való visszacsatolást, valamint a saját korábbi kb. négy-öt kollekciójára való reflexiót.

Fanni kollekcióját Kelet-Európa és a virális divat mozgatja, aki egy esztétikai perszónát is kitalált terveihez. A Michael the Rat című blúz a neten Miklós Patkányként hirdetett termék szüleménye. Ez egy zöld-fehér blúz, és ha oldalról nézzük színeivel kiad egy Mickey egér formát. Következő elemünkben megismerjük a Fanni által elnevezett cockroach method szabászati mintát, amely általunk nem látott kollekcióelemek formájául is szolgált, ugyanitt az ugly flower roach is teret kap, aminek célja, hogy „kicsit undorító legyen”. Ezenkívül Fanni az AI-t is megpróbálta tervezésre használni, végigjárva, mit tud az AI a csúnyáról.

Míg tényleg azt láthattuk, hogy a divattervező okos, - olyan komoly gondolatmeneteket hallva, melyek lenyűgöznek - megismerhetjük a divattervező jelét is, a farkába harapó kutyát. Ráadásul mindenképp izgalmas darabok tárultak elénk, színekben, alapanyagokban, szabásokban, szétszedhető-féligsál kabátokban, Keszeg Anna konyhájában és mindenben.

Ha ezt olvassátok, és nem tudtátok meg, hogy néztek ki a ruhák, hát, el kellett volna jönnötök!

Nagyon szép volt, reméljük a második nap is ilyen lesz az élmény. Addig is Stay Woke, Stay Z!

Fotók: Gergely Attila - Kommunikációs Napok

Szécsi Bernadett

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments