Elrajtolt a XVI.
Kommunikációs Napok, amely idén megfontoltan a Gen Z-t választotta témájául, az
első nap utolsó része pedig a divat körül forgott. Az első Kommnap-élményem
december 6-a este történt, és bár eleinte kissé szorongtam egyedül érkezni, már
közben éreztem, hogy érdemes volt ide jönnöm, az este felülmúlta elvárásaimat.
MOME-s diákok divatbemutatója - Fotó: Gergely Attila |
Két külön
programpontként meghirdetett esemény volt beütemezve az estémbe, amelyeket
eleinte nem kötöttem össze, ennek ellenére meghatározóan szép kereteket kapott
a divat által.
Az első esti
előadás fél nyolcas kezdettel az Önkifejezés plusz végtelen: A Gen Z
divatfogyasztó frappánsan találó címet kapta. Az előadás körüljárta
generációnkat, ennek divathozzáállását és stílusdöntéseit is, mindezt tisztán
és izgalmasan közölve.
Dr. Keszeg Anna az idei Kommunikációs Napokon - Fotó: Gergely Attila |
„Ki miért
öltözködik?” – ez volt dr. Keszeg Anna előadásindító gondolata, majd
szorosan ehhez kapcsoltan definiálta a Gen Z-t divatszempontból. Szerinte, – és
ezzel nem tudnánk vitatkozni – a Gen Z ott kezdődik, ahol a kérdésre az önkifejezés
a válasz, a korábbi valahova tartozás helyett. Majd rá is tértünk
a nagyon aktuális betűtípussal, színekkel és összképpel rendelkező
prezentációra is – például a háttérszín a frissen kiadott Pantone év színe, a
Mocha Mousse volt.
Az első, öltözködés
mivoltát indokló fogalmak megismerése – státusz,
funkcionalitás, önkifejezés – közben nem maradhatott el az a fontos gondolat
sem, hogy
Az embernek a legfontosabb ruhadarabja, amibe be kellene fektetnie, az az elsőkabát.
Nem felejthetjük
el azt sem, hogy a Gen Z viszonylagos jóllétben nőtt fel, így „nem tudják,
milyen olcsón öltözni”, hiszen ezt mutatja státuszt kifejező öltözködésünk is.
Az Önkifejezés:
Gen Z divatfogyasztás előadáson megdícsérték mennyire összetetten
tudunk eseményre, helyhez és hasonlókhoz öltözni – például csak egy szombati
bulira valami megfontoltat és különlegeset összeállítani. De elgondolkodhattunk
arról is, hogy a metaverzum-divat részeként nézünk a világban testünkre, hiszen
„skinként gondolunk magunkra – ezért varratjuk szét a testünk – hogy majd úgy
is választhatunk mást”. Zárás előtt három globális jelenségről volt szó, melyek
öltözködési kultúránkat alakítják: menekülés életünk krízishelyzeteiből, cancel
culture kihatása, wellbeing society célja.
A Kommnapok műsorvezetői már az első nap legelején ízelítőt mutattak a Terike kollekcióból - Fotó: Gergely Attila |
Az előadás
zárásaként különböző Gen Z divatjelentőséggel bíró példákat láthattunk, sorban
hiperperszonalizáció, zokni, otthon viselt ruhadarabok, my body my temple, virális
divat, fusion fashion, trash, brat, layering, gadgetek. A Gothic Dollhouse
(Chopova Lowena – spring/summer 2025) című kollekció megemlítése volt az engem
leginkább izgató rész, ami nem mellesleg a hiperpeszonalizáció bemutatására
szolgáló példa.
„Az este
fénypontja” – konferálják fel a ruhakiállítást a kicsit több, mint ötperces
szünet után. Az est utolsó programja a MOME-s diákok ruhakiállítása – A
Terike from Budapest (TfB) független divattervezői közösség munkái néven
fut. Az előadótérben tíz személy sorakozott fel modellként. Első gondolatokként
az összlátványról annyit tudok elmondani, hogy dominál a brat zöld és más élénk
zöldek, valamint, hogy a ruhák mind „nagyok”, inkább az oversized felé
hajlanak.
Hamarosan kiderül,
hogy két kollekció elemeit látjuk. A TfB két tervezője, aki elhozta munkáit
László Fanni és Szarvas Valentin, Fanni itt is van velünk. Az első kollekcióban
laikusként megfigyelhető, hogy főkén ingeket és farmer anyagokat látunk, a másodikban
sok a kabátra és látszólag „füss”-re hajazó anyag. Először Valentin munkáiról
beszél Keszeg Anna, majd ezt követően Fannival beszélgetünk saját
kollekciójáról.
MOME-s diákok divatbemutatója a Kommnapokon - Fotó: Gergely Attila |
Valentin
kollekciója a körkörösség kibontására törekszik. Ez a körkörösség jelenti az
eddigi divatokhoz és elemekhez való visszacsatolást, valamint a saját korábbi
kb. négy-öt kollekciójára való reflexiót.
Fanni kollekcióját
Kelet-Európa és a virális divat mozgatja, aki egy esztétikai perszónát is
kitalált terveihez. A Michael the Rat című blúz a neten Miklós Patkányként
hirdetett termék szüleménye. Ez egy zöld-fehér blúz, és ha oldalról nézzük
színeivel kiad egy Mickey egér formát. Következő elemünkben megismerjük a Fanni
által elnevezett cockroach method szabászati mintát, amely általunk nem látott
kollekcióelemek formájául is szolgált, ugyanitt az ugly flower roach is teret
kap, aminek célja, hogy „kicsit undorító legyen”. Ezenkívül Fanni az AI-t is
megpróbálta tervezésre használni, végigjárva, mit tud az AI a csúnyáról.
Míg tényleg azt
láthattuk, hogy a divattervező okos, - olyan komoly gondolatmeneteket hallva,
melyek lenyűgöznek - megismerhetjük a divattervező jelét is, a farkába harapó
kutyát. Ráadásul mindenképp izgalmas darabok tárultak elénk, színekben,
alapanyagokban, szabásokban, szétszedhető-féligsál kabátokban, Keszeg Anna
konyhájában és mindenben.
Ha ezt olvassátok,
és nem tudtátok meg, hogy néztek ki a ruhák, hát, el kellett volna jönnötök!
Nagyon szép volt, reméljük a második nap is ilyen lesz az élmény. Addig is Stay Woke, Stay Z!
Fotók: Gergely Attila - Kommunikációs Napok
Szécsi Bernadett
0 Megjegyzések