December
6-7. között ismét a Kommunikációs Napoktól hangos a BBTE Politika-
Közigazgatás- és Kommunikációtudományi karának Traian Moșoiu
utcai székhelye. A
konferencia 16. kiadásának szervezői a Z generációt állították középpontba.
Róluk, nekik szólnak a másfél napos rendezvény programjai.
Péntek
délután tizenhatodik alkalommal rajtoltak el a Kommunikációs Napok. A
műsorvezetők a Terike ruháiban köszöntötték a látogatókat (erről majd később),
majd Kádár Magor és Lázár Beáta előadása nyitotta a programok sorát.
A két
kommunikációs szakember Dönt a Gen Z: Értékek és hiedelmek címmel
mutatta be, milyen értékrendek alapján hoznak döntést a Z generáció tagjai. Kiemelték,
a generációk elterjedt értelmezésén túl érdemes korai és késői tagjait is
elkülöníteni a korcsoportoknak, és az évszámok helyett inkább a megélt
események alapján összehasonlítani más generációkkal.
A bemutató
során nem csak ismertették különböző kutatások eredményeit arra vonatkozólag,
hogy a kívülállók mit gondolnak a Z generációról, hanem a közönség segítségével
új felmérést is végeztek. A jelenlévőket arról kérdezték, hogy milyen
szempontok alapján választanak maguknak felsőoktatási intézményt, majd a
válaszokat a kolozsvári középiskolások ugyanezen kérdéssorra adott válaszaival
vetették össze.
A
nyitóelőadás megalapozta a hangulatot, így mindenki kíváncsian várta, mi jön
még ezután. Orbán Renáta pedig készen állt a válasszal. Az ibrik. és a Red
Dot Marketing alapítója, saját tapasztalatait osztotta meg arról, hogyan
lehet egy seggel két lovat megülni (ez volt az előadás címe, semmit nem módosítottunk rajta).
A bemutató nagyon inspiráló volt, hiszen Reni nem egyszerűen elmesélt
egy sikertörténetet. Kézdivásárhelytől Kolozsváron és Budapesten át, de még Dél-Koreát is érintve azt osztotta meg, hogyan vált vállalkozóvá és marketing
szakemberré, minden hibájával, bukással, kiégéssel és csalódással együtt.
Többek között
fontos tanulság volt, hogy nem érdemes félni attól, mit szólnak mások a
terveinkhez. Mint mondta, az ibrik. indulásakor ő is többször kapott
negatív, vagy legalábbis érdekes megjegyzéseket. Visszatérő kérdés volt az
otthoni ismerősöktől, hogy „a csiprokot viszik-e na?”, de az idő a
vállalkozót igazolta.
Reni arról is
gondoskodott, hogy a péntek késő délutáni időpont ellenére ne lankadjon a
figyelmünk: piros pontokat helyezett el a prezentáció különböző pontjain, majd
a nézőknek szegezte a kérdést: hány ilyen pontot láttak? A helyes választ saját
készítésű ibrik. bögrével jutalmazta, még mielőtt a műsorvezetők
elrendelték a szünetet.
A napi
program második blokkját mindezek után Grüman Róbert előadásával folytatódott.
Ő olyan lehetőségekről beszélt, amelyek kifejezetten fiatal vállalkozókat
szólítanak meg, nekik segítenek beindítani álmaik cégét. Grüman főként a saját
startup támogató cégét, a StartUp Hubot mutatta be, amely többek között
Sepsiszentgyörgyön és Kolozsváron is várja a lelkes, 30 év alatti fiatalokat
pályázati lehetőségekkel.
Bár kicsit
reklám szagú volt ez a bemutató, azt kár tagadni, hogy remekül illeszkedett a
programba. Összességében így is lehetne összefoglalni az első három előadást:
először megismertük a Z generációt, különös figyelmet fordítva a választási
preferenciájukra tanulás és munka terén; ezt követte egy rendkívül inspiráló
előadás, amely egy fiatal vállalkozó történetén keresztül talán sokak kedvét
meghozza, hogy elindítsa saját projektjét; végül a startup lehetőségek
ismeretében a jelenlévők már azt is tudták, kihez érdemes fordulni támogatásért,
ha az előző előadástól fellelkesültek.
Az estének
itt még nem volt vége, hiszen Keszeg Annát várta a nézősereg, hogy a Z
generáció divatfogyasztásáról beszéljen, és Terike ruhái is bemutatkoztak. De
erre még mindig várnotok kell, amíg Szécsi Bernadett elmondja nektek. Folyt.
köv.
Fotók: Gergely Attila - Kommunikációs napok
Mihálykó Tihamér
0 Megjegyzések