It's giving KOMM. - XVI. Kommunikációs Napok második nap

A Kommunikációs Napok második napján sem unatkozhattak az emberek, hiszen számos izgalmas témát érintettek az előadók, a Z Generációval főszerepben. Annyi minden történt, hogy el sem értünk az összesre, de amin ott voltunk, azt igyekszünk összefoglalni. Íme!

I just wanna be part of the Kommnapok - Fotó: Gergely Attila



Kérdésekkel teli délelőtt

A Kommnapok szombati délelőttjén találkoztunk Kovács Zsolt kvízmesterrel. Zsolt munkássága mindenképpen közösségépítő, arról nem is beszélve, hogy 34 óra 35 perces kvízeseményével megdöntötte a világrekordot. Illetve beszélt a céges kvízekről, ezek kereteiről, de egy különlegességről, az élőzenés kvízekről is, ami hihetetlen vagány.

Emellett pedig betekintést nyertünk a jó és rossz kvízkérdésekbe, és programjainak formájába is. Ezek után alig várom, hogy jövő hétre elkészítsem saját kvízemet a diáknapos csapatom számára. Addig is térjünk át az esemény második részére, hiszen Zsolt egy interaktív kvízzel is készült nekünk.

Kovács Zsolt kocsmai értelmiségként referált magára - Fotó: Gergely Attila


A kvíz során minden csapat buzgón próbált a kérdésekre helyesen válaszolni, ami társaságépítő volt számunkra, én is megismerhettem tehetséges lányokat. Az első általános műveltségi kérdésblokk után festmény-részletekkel találkoztunk, de nem maradtak el a laskafélék sem – ti tudjátok melyik a vesuvio? Na hát mi sem, mivel ez nem volt benne a kvízben. De legalább azt tudjuk, hogy Justin Bieber és Kalkuttai Szent Teréz kortársak voltak olyan értelemben, hogy éltek egy időben legalább egy percet.

Következő feladatunk a Postmodern Jukebox amerikai zenei csapat feldolgozásainak kitalálása volt. Majd sokunk kedvence lehetett a székely filmleírások találgatása, hiszen Iron Mannek mi mást mondanánk, mint hogy „a rozsda megesz”. Sorba raktuk a romániai üdülőhelyeket, majd a végén sor került a válaszokra is. Innen is gratulálunk a nyertes csapatoknak!

Bambi neme pedig céges kvízek esetén minden bizonnyal problémás kérdés, – a nemiség kérdése okán – de egyébként, ha érdekel, hímnemű.

Kis szünet után...

Tudtátok, hogy a situationshipnek a magyar megfelelője a szituációs viszony, és már tanulmányozzák is!? Erről beszélgetett Mészáros Andrea, Vitus-Bulbuk Emese és Kalóz János György, Póka Tünde moderálásával. Bevezetőként definiálták a Z generációt, akik állításuk szerint nem tesznek különbséget az online és az offline között, sőt „nagyobb értéket adnak annak, ha online kapnak egy üzenetet, mintha az utcán leszólítanák őket”. Majd átbeszéltük és végighallgattuk, hogyan is randizunk mi, mik az akadályok, milyen szorongásaink vannak, melyek oka a covid alatti offline szocializálódásunk ellehetetlenítése, nem elfelejtve, hogy „online térben a felelősség jóval kisebb”.

Vitus-Bulbuk Emese és Kalóz János György, Póka Tünde moderálásával beszélt a Z generáció (pár)kapcsolati szokásairól, Mészáros Andrea pedig online csatlakozott a jelenlévőkhöz. - Fotó: Gergely Attila

Az előadás záró jótanácsait kérdések követték, ahol fény derült arra, hogy „nem tudunk felelősséget vállalni, mert nem estünk eleget pofára offline térben”, és mennyire igaz! Zárásként pedig érdemes tudni, hogy a situationshipek elterjedésének oka a szorongás, félelem és a felelősségvállalás hiánya. Mindenkinek további jó randizást kívánok, ne felejtsétek „leszólítani az utcán a potenciális partnert és megkérdezni hány óra”!

Enni vagy zenét, hallgatni? Ez itt a kérdés

A délutáni órák első szakaszában szó esett a Z generáció hagyományos médiafogyasztásáról, ugyanis az Erdély TV, a Perspektíva diáklap, a Kolozsvári Rádió és a Szabadság napilap munkatársai számoltak be meglátásaikról, illetve tapasztalataikról. Diáklapunk képviselője, Mihálykó Tihamér szerint fontos megragadni, bevonzani az olvasót, törekedve arra, hogy minél több emberhez elérhessen az újság által közvetített információ. Bár a Z Generáció a legnagyobb fogyasztója a közösségi médiának, mégsem érkeznek kommentben visszajelzések, ez inkább az idősebb generáció fennmaradó szokása. 

Nagy Enikő (Erdély TV) elmondása alapján az elvásárok folyamatosan változnak a médiafogyasztásban is, ennek ellenére hangsúlyt kell fektetni arra, hogy az erdélyi magyarok saját anyanyelvükön tájékoztatva legyenek az őket körülvevő aktuális helyzetekről. Rendkívüli örömmel tölti el, hogy nagy számban érdekli a fiatalokat a média, számára is folyamatos visszajelzés az olvasótábor növekedése.

Tihamér  elmondta, kommentek nélkül is érezhető a fiatalok szeretete a lap felé, az olvasottság száma is bizonyítja ezt. - Fotó: Gergely Attila


Felmerült a kérdés, hogy való-e a hagyományos média a Z Generációnak? Be kell-e vonni olyan alkalmazásokat a tartalomgyártásba, mint például a TikTok? Régen a televízióban az emberek azt nézték, ami épp adásban volt, azonban napjainkban lehetőségünk van tetszés szerint tartalmakat keresni. Ami pedig a TikTokot illeti, valóban használható információ közlésre, így elképzelhető, hogy beolvad majd az újságok köreibe.

Az újságírás mellett a szombati napon érvényesült a zene fogalma is. Dr. Tófalvy Tamás bemutatójával szemléltette, hogyan is változik a magyar populáris zene, hogyan alakulnak ki az új trendek. Beszélt például az AK26 nevezetű formációról, amely pár évvel ezelőtt hatalmas sikereket ért el a Blöff című dalával, még az RTL által szervezett X-faktor műsorában is előadták, ami Tamás szerint egy szimbolikus gesztus volt. A második közszereplő, akiről szó esett, nem más, mint GWM, aki valljuk be manapság már csak falunapokon szórakoztatja közönségét. Szó esett az Azahriaval történő konfliktusukról, emellett a Puskás Arénában lezajló háromszoros teltházas koncertről is.

Tófalvy szerint komoly jelentősége van annak, miként talál meg minket a zene - Fotó: Gergely Attila


Felmerül, hogy valóban ekkora számban Azahriah rajongók az emberek, vagy átmegy egy trendbe, így ciki, ha valaki Magyarország szerte otthon maradt azon a bizonyos ,,nagy napon/napokon?”. A statisztikák ezzel szemben sokat mondóak, korábban az idegen nyelvű dalok uralták a toplistákat Magyarország minden pontján, ám napjainkban ezeket felváltották olyan előadók, mint például a BSW, Beton Hofi, Bruno és Spacc, Dzsudló, ByeAlex és a Slepp, Manuel, Azahriah és még sokan mások. 

A továbbiakban Dr. Gyéresi Júlia kellő humorral csalt mosolyt a hallgatók arcára, a terem mondhatni visszhangzott a nevetéstől, és pontosan ezzel a szórakoztató előadásmóddal végig magán tudta tartani az emberek figyelmét, nem hagyta őket kizökkenni. Mikrofonra nem volt szüksége, elmondása szerint azért van a hangunk, hogy hallatni tudjuk. Nemcsak az előadását, hanem őt magát, mint nőt zseniálisnak tartottam. A Z Generáció beszédstílusát közvetítette, így nyilvánvaló, hogy a szlengek kaptak főszerepet. Bár új szavakról beszélünk, ami leginkább a fiatalság ajkán él, az 1900-as években a börtönökben, illetve vidéken alakultak ki ezek a szlengnek nevezett szavak, napjainkban mégis a kultúránk részének tekinthetők.

Gyéresi Júlia úgy látja, a Z generáció nem aggat címkéket az emberek nyakába - Fotó: Gergely Attila


Ezek után Dr. Papp Evelin klinikai dietetikus betekintést nyújtott abba, hogy a média miként tudja megtéveszteni az embereket. Elmondása szerint, sokan túlzásba viszik az „egészséges” táplálkozást, amely olyan súlyos következményeket vonhat maga után, mint például a gyomorhurut vagy az étkezési zavarok.

Nem hunyhatunk szemet afölött sem, hogy léteznek álhírek a médiában, így fontos ilyen esetben tapasztalt szakértőhöz fordulni, aki megalapozott forrásokkal rendelkezik. Hiteles forrásnak számít a Magyar Dietetikusok Szövetsége, Academy of Nutrition and Dietetics, The Association of UK Dietitians vagy az Autoritatea Națională în Nutriție și Dietetică szakemberekből álló szövetsége.

Papp Evelin: ,,Próbáld meg az egészséged prioritizálni, és egy szakember segítségét kérni!" - Fotó: Gergely Attila


Az esti blokk előtt sorra került még egy – számomra különösen izgalmas – meghívott, de erről inkább külön mesélek, hiszen egy bizonyos Vellinger Misivel interjú is készült.  

A lezárás

Egy ilyen kifogástalan hétvége megérdemel egy ugyanannyira remek (ha nem remekebb) befejezést, így a szervezők meghívták Dezsényi Esztert, a Universal Music Hungary lemezkiadó menedzserét, hogy tartson előadást Társadalmi felelősségvállalás a zeneiparban: a Z-generáció, mint közönség címmel.

A nézők szeretete és érdeklődése Eszter felé nyilvánvaló volt, hisz az előadóterem majdnem teljesen megtelt nézőkkel. Később Eszter bebizonyította azt, hogy nem csak emberekkel, hanem nevetéssel is meg tud tölteni egy termet, hisz, miután felsorolta, hogy kiknek volt már a Universal-nál a menedzsere (pl. Halász Judit, Beton.Hofi, Lil Frakk, Soulwave, stb. és amit mindenki tud: Krúbi), egy kis sztorizgatással csalt mosolyt a jelenlevőkre.

Eszter elmondta, az előadó-menedzser kapcsolatban mindig a menedzser a rossz zsaru - Fotó: Gergely Attila


A moderátor, Palocsay Johanna kérdezte őt arról, hogy mit csinál egy turné menedzser, mit tart a Gen Z erősségének (állítása szerint nagyon eltökélt rajongók), illetve, hogy hogyan alakíthatják a rajongók elvárásai a zenészek és iparági szereplők döntéseit?

Eszter válasza rövid és tömör volt: sehogy. Elmondása szerint az előadók 90 százaléka nem föltétlenül akarja kiszolgálni a nézőit, hallgatóit. Szerinte a lényeg az, hogy olyan koncertet tartsanak, ami után a jelenlévők azzal az érzéssel mennek haza, hogy ilyet még soha életükben nem láttak. Szó esett a társadalmi felelősségvállalásról is, a nőkről a zeneiparban, a végén pedig a közönség is kérdezhetett.

Eszter jelenléte nagyon feldobta a hangulatot, így ezzel a lendülettel kezdődött kis szünet után az utolsó programpont: Alumni-beszélgetés Lázár Beával, Tamás Vandával, Buryán Tündével. A beszélgetést dr. Kádár Magor moderálta. A Kommunikációs Napokon szokássá vált, hogy a zárásként alumni-beszélgetést tartanak. Az előadás során a hangulat nagyon meghitt volt, hisz a jelenlévő három nő mind a BBTE Politika- Közigazgatás- és Kommunikációtudományi karán végzett, 2018-ban.

Magortól első kérdése nagyrészt felölelte az egész beszélgetést: hogyan alakult a karrierjük a Kommunikáció alapszak elvégzése után? Mindenki sorban válaszolt a kérdésre, felsorolva röviden életútjukat, foglalkozásaikat, végül eljutva ahhoz a ponthoz, ahol most vannak.


Zárásként - mint minden évben - Kádár Magor beszélgetett egykori kommos diákokkal - Fotó: Gergely Attila


Mindeközben Buryán Tünde megemlítette – és ezt az üzenetet főleg a közönségnek szánta – hogy fontos, hogy ismerjünk embereket, jókor legyünk jó helyen. Nem csak ő, de mindhárman kiemelték a networking nagy jelentőségét, amelyre véleményük szerint a Kommunikáció alapszak, közösség tökéletes.

A következő kérdés ismét Magortól érkezett: mit csináltak volna másképp az elmúlt évekre visszatekintve? Tanító jellegű válaszok hangzottak el: „nem csak érzelmi alapon kellett volna döntenem, hanem racionálisabban”; „bátrabbnak kellett volna lennem”; „hamarabb mernem kellett volna szólni, hogy fizetést kérek azért a munkáért, amit ingyen és jól csinálok”. Itt megemlítették, hogy fontos ingyen, önkéntesen dolgozni eleinte, hisz így ismernek meg az emberek, gyakornoki alapon.

Végül, pár mondatban meséltek az egyetemi évekről, közösségről, kialakult klikkekről is. Majd a beszélgetésnek vége lett és következett a tombola nyerteseinek kihirdetése.

Ezzel véget ért a rég várt XVI. Kommunikációs Napok. Jövőre újra találkozunk, gyertek ti is!

Fotók: Gergely Attila – Kommunikációs Napok

Szécsi Bernadett, Nagy Orsolya, Bakk-Velcz Nóra

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments