Lars
Norén drámáját, a Démonokat október 19-én mutatták be a Kolozsvári
Állami Magyar Színházban, ez volt az idei évad első premierje. A rendező, Nuno
Cardoso a portói São João Nemzeti Színház művészeti igazgatója, a kolozsvári
közönség a 20. UTE Fest során már láthatta a Svédország című darabját.
Pethő Anikó , Szűcs Ervin, Imre Éva és Bodolai Balázs a darab UTE Fest-es előadásának végén - Fotó: Bíró István |
A Démonok története voltaképpen nagyon
egyszerű: Katarina (Imre Éva) és Frank (Szűcs Ervin) házassága kihűlőben van,
nem értik egymást, folyamatosan veszekednek, és a szomszédjukban lakó házaspár,
Jenna (Pethő Anikó) és Tomas (Bodolai Balázs) elcsábításával igyekeznek
féltékennyé tenni egymást. Amint azonban
arra a rendező is felhívja a figyelmet, a Démonokban „hat szereplő van:
a négy ember és a két házasság”, ez pedig az előadás hangsúlyain is látszik:
ugyanakkora figyelem jut az egyes szereplőkre külön-külön, mint a köztük
feszülő bonyolult viszonyrendszerre.
A Démonok
stúdióelőadás, a terem szokásos elrendezését viszont a játékidőre teljesen
megbontják: középen van a négyszög alakú színpad, ami Frank és Katarina lakását
jeleníti meg. Van fürdőszobarész, konyharész, nappalirész és egy hálószobarész
is. A színészek ebben a kis térben mozognak, új díszletelemeket nem hoznak be,
a régieket nem rendezik át az előadás során. Ha valamelyik szereplő elhagyja a
lakást, az a színpadról is kimegy, ez hozzájárul a Démonokban oly jól
működő feszültségépítéshez: a nézőnek fogalma sincs róla, mi történik azokkal a
szereplőkkel, akik épp nincsenek a lakásban (és nem spoilerezek, ha azt mondom,
rengeteg dolog történhetne). A stúdióterem újszerű elrendezéséhez az is
hozzátartozik, hogy a „színpadot” mind a négy irányból körbeveszik az ülőhelyek,
a színészek tehát nem egy irányba játszanak, hanem négybe. Az én jegyem az A
szektorba szólt (ez az az oldal, ahol a nézőtér hagyományosan szokott lenni),
innen abszolút látható és érthető volt az előadás minden részlete, de a színpad
más oldalain ülő ismerőseimtől is azt a visszajelzést kaptam, hogy minden
fontos jelenetet jól láttak, tehát a jegyvásárlás során nem kell hosszasan
dilemmázni.
A Démonok ugyanis nem egy udvarias előadás, ami csak egyszer-kétszer ijeszt rá egy kicsit a nézőre. - Fotó: Bíró István |
Az
előadás 2 óra 15 perc, szünet nélkül. Ez (azon túl, hogy a zavartalan műélvezet
érdekében melegen ajánlott előtte meglátogatni a mosdót) lehetőséget ad a
rendezőnek és a színészeknek arra, hogy töréspont nélkül tudják a végtelenségig
fokozni a feszültséget. A Démonok ugyanis nem egy udvarias előadás, ami
csak egyszer-kétszer ijeszt rá egy kicsit a nézőre. A középpontjában a Katarina
és Frank közötti konfliktus áll, ami nem mentes a kiabálástól, nagy érzelmi
kitörésektől, sőt a fizikai erőszaktól sem. A két szereplő annyira boldogtalan
ebben a kapcsolatban, de ugyanakkor annyira képtelenek egymás nélkül élni, hogy
már ettől is teljesen őrültként viselkednek, ezt az őrületet csak fokozza az
alkoholfogyasztás. A két házaspár baráti iszogatásként induló, zokogó drámába
forduló estéje anatómiai pontossággal vezeti végig a nézőt a részegség
stádiumain: látjuk, ahogy az alkohol feldobja őket, lassan elmossa a
gátlásokat, a gátlások eltűnésével pedig olyasmik kerülnek felszínre, amikkel
józanul sem tudtak megbirkózni. A minimalizmus még ezekben a felfokozott,
feszült jelenetekben is megmarad, nem fröcsköl a művér, nincs spontán
technóbuli, a darab üzenete szempontjából abszolút irreleváns szexizés vagy
drámai éneklés (vagyis nem operál azokkal a látványos, de túlhasznált
elemekkel, amik a Magyar Színház legtöbb előadásában megjelentek az utóbbi
években), még nagyon hangos zene vagy hirtelen fényhatások sincsenek, a
feszültségkeltés mégis működik, a néző végig úgy érzi, hogy a következő
pillanatban valami szörnyű dolog is történhet.
A
színészeknek keményen feladja a leckét ez az előadás. Ameddig a színpadon
vannak (ez Imre Éva és Szűcs Ervin esetében szinte a teljes játékidő), nincs
olyan pillanat, amikor „kevésbé” kell szerepben lenniük. Ha a történet
szempontjából épp a háttérben is vannak, fizikailag nem húzódhatnak háttérbe,
hiszen a színpad mind a négy oldalán ott a közönség, így 100%-ban szerepben
maradva kell fogat mosni, átöltözni stb. Emiatt ugyanakkor a legapróbb
gesztusaik is hangsúlyt kapnak, az általuk megformált karakterek emberibbek
lesznek, a nézőt pedig még jobban magával tudja ragadni az előadás. A dráma
szövege egyszerű, emberközeli, a megszólalások alapvetően rövidek, viszont
sokszor értelmetlennek, hiányosnak tűnnek. Ez tökéletesen mutatja be azt, hogy
a szereplők, sokszor minden igyekezetük ellenére képtelenek megérteni egymást,
ráadásul ahhoz is hozzájárul, hogy a néző pártatlan tudjon maradni – ő sem
tudja igazán megérteni egyik szereplőt sem.
Bodolai Balázs és Pethő Anikó az előadásban - Fotó: Bíró István |
A Démonok
számomra az elmúlt időszak legambivalensebb színházélménye. Az utolsó 5
percig azt hittem, hogy felállva fogok tapsolni, annyira jól működött minden
szempontból. Cardoso viszont olyat látott Norén darabjában, ami szerintem nem
volt benne: reményt. A Démonok tehát tulajdonképpen happy endinget
kapott, ami számomra tönkretette azt, amit addig olyan jól felépített: az
egymást pusztítva-gyűlölve szerető, de egymás nélkül élni nem tudó szereplők
jellemrajzát, a négy szereplő között kialakult feszültséget, azt a minimalista,
merész és őszinte módot, amivel ezeket addig színpadra vitte, és belesüllyedt a
klisébe. Ugyanakkor nem merném határozottan kijelenteni, hogy Cardoso
tönkretette a saját rendezését, sőt ha őszinte akarok lenni, egy kicsit
irigylem azért az optimizmusért, amit az ő értelmezése sugall. Ez a befejezés a
hinni akaró nézőnek tényleg reményt tud adni. A hinni nem tudó néző az előző 2
órát és 10 percet kapja, és a Démonok van olyan jó előadás, hogy
ennyiért is megérje megnézni.
Képke
forrása: Kolozsvári Állami Magyar Színház – Bíró István
Balázs
Hanna Imola
0 Megjegyzések