Balázs Imre József: Nekünk, kritikusoknak is alkalmazkodnunk kell

Hogyan változnak az olvasási szokásaink? Járunk-e irodalmi estekre? Miért van kevés negatív kritika Erdélyben?  Többek között ezekről beszélgettem a BBTE Bölcsészettudományi Karának docensével, Balázs Imre József irodalomkritikussal. Az interjúból kiderül az is, mit gondol a populáris műfajokról és mennyire tartja népszerűnek a Slam Poetry esteket.

 

Balázs Imre József az Ezeregy mondat című könyve bemutatóján - fotó: Lector kiadó


Hogyan változtak az elmúlt években az irodalomfogyasztási szokások?


Magyar vonatkozásban nagy újdonság, hogy elkezdett rendesen működni a piac a könyves világban. Nem feltétlenül az erdélyi helyzetre gondolok, hanem az összmagyarra. Van két nagy könyvkereskedelmi hálózat, a Libri, valamint a Líra és Lant, amelyekhez könyvkiadók is tartoznak, és ez a hálózat igazi promóciót tud generálni.


Ez leginkább a fiatal felnőtteknek szóló regényeknél, az önsegítő és a nonfiction könyveknél valósul meg. Erdélyben is érezhető, hogy az emberek elkezdték a piacilag sikeres dolgokat követni, amelyekről a média is beszél, de maga a szépirodalom is ennek a piaci helyzetnek a tudatában működik most már, még ha nem is feltétlenül alkalmazkodik hozzá.


Az egyértelműnek tűnik, hogy a nyomtatott termékek ma már kevésbé népszerűek, mint az online megjelentek. Hogyan tudtok ti, szépirodalommal foglalkozók alkalmazkodni ehhez?


Úgy érzékelem, hogy a platformok változása nem magát az olvasást, hanem a promóciót érintette egyelőre. A podcasteknek és a BookTube-jelenségnek egyre inkább érezhető a hatása, ezeken a platformokon is a populáris olvasmányok futnak a leginkább. Ennek oka valószínűleg az, hogy a tartalomgyártók jelentős része a fiatal korosztályba esik. Fontos szempont az is, hogy az oktatásban ezt le kell-e képezni és hogyan lehetne megvalósítani. Azt látom, hogy az 5-8. osztályos gyerekek esetében egyre fontosabb, hogy a populáris szférába is betekintést nyerjenek, az iskolában is beszéljenek ilyen jellegű művekről.


Mennyire valósul ez meg a gyakorlatban?


Az általam látott esetekben eléggé megvalósul. Ha azt akarjuk elérni, hogy az előbb említett korosztályba tartozó gyerekek könyvolvasók legyenek, nagyon fontos a kortárs ifjúsági irodalom. Több olyan tanárt is ismerek, aki nemcsak könyveket javasol a diákoknak, hanem engedi azt is, hogy ők ajánljanak közös olvasmányt és egyezzenek meg abban, hogy mit olvas el együtt a teljes osztály.


Készültek-e a bölcsészkaron különböző felmérések a diákok olvasási vagy tartalomfogyasztási szokásairól?


Reprezentatív felmérésről nem tudok. Bizonyos tantárgyak bevezető óráján meg szoktam kérdezni a hallgatókat, hogy kik a kedvenc szerzőik, milyen könyveket szeretnek. A bölcsész képzésekre eleve olyan emberek jönnek, akik sokat olvasnak, új trend viszont, hogy az utóbbi időben kedvenc szerzőik gyakori esetben külföldi, young adult szerzők.


Rendszeres résztvevője vagy az irodalmi esteknek. Hogy látod, mennyire érdeklik ezek a fiatalokat?


Ha nem vagyok jelen, akkor is szembejönnek velem utólag a fotók, amelyeken fiatalok vannak, tehát járnak ezekre. Rendszeres találkozóhelyük Kolozsváron egyértelműen a Hervay Klub és a Bréda Kör. Érdemes azt is megemlíteni, hogy az utóbbi tíz évben elsősorban a Slam Poetry események szólították meg leginkább a fiatal közönséget. Ezek napjainkban is léteznek, úgy látom, továbbra is teltházasak.


Szóval akkor ez a műfaj nem veszített a népszerűségéből?


A súlyából vesztett szerintem, de ennek ellenére megtelnek a termek. A résztvevők számára ez közösségi élmény is. A könyvbemutatók esetében pedig azt látom, hogy szerző- és témafüggő, hogy melyekre járnak inkább az idősek és melyekre a fiatalok.


Visszatérve az online és nyomtatott fogyasztásra, a könyvek esetében melyiket választják inkább a hallgatóitok?


Az én óráimra számukra teljesen rendben van a szakirodalmat PDF-ben vagy egyéb digitális formátumban elolvasni. Amikor irodalmi vagy művészeti szövegről van szó, és van rá lehetőség, akkor a diákok és én is szívesen vesszük inkább kézbe a papírformátumú könyvet. Ha szemináriumra kell két nap alatt elolvasni egy regényt, egyszerűbb elektronikus formátumban, de az is funkcionális olvasásnak minősül. Különbséget tehetünk tehát aközött, hogy valamilyen céllal olvasunk-e vagy saját kedvtelésünkből. Utóbbi esetben nagyobb százalékban ragaszkodunk a nyomtatott kiadványokhoz.


Mi a helyzet a kritikával? Az mennyire népszerű?


Évről évre azt látom, hogy privát érdeklődésből leginkább filmkritikákat olvasnak a diákok. Manapság az informális nyilvánosság már nagyon erős, a kritika gyakorlatilag ezzel van versenyben. Ide tartozik a barátok közötti véleménycsere, az informális szóbeli könyvajánló vagy azok a videók, amelyek egyéb kulturális tartalmakat reklámoznak. A negyvenes-ötvenes generációk könnyebben belakják az online platformokon kívüli, formálisabb tartalmakat. Egy-két évtizeden belül ez változni fog szerintem, nekünk kritikusoknak is alkalmazkodnunk kell.


Mennyire sikerült alkalmazkodni mostanáig?


Közzétettünk már az új formátumokhoz alkalmazkodó tartalmakat is. A pandémia mindenképpen fontos volt abból a szempontból, hogy az emberek elkezdtek az online szférába vándorolni, olyanok is, akik korábban nem mozogtak ott otthonosan. Azóta nagyobb lett az igény aziránt például, hogy élőben tartott könyvbemutatókat online is közvetítsenek, szerintem hosszabb távon ez így is fog maradni. Ugyanez igaz lehet a kritikai tartalmakra is: ha hozzászoknak az emberek, érdemes lesz kritikai podcastekben, videókban gondolkodni.


A diákjaid közül hányan lettek végül kritikusok?


Szinte minden évfolyamból tudnék mondani legalább egy embert, aki szerkesztő vagy gyakorló kritikus lett valahol, én magam a Korunknál is igyekszem közel tartani a volt diákjaimat. Az nem igazi kritikus, aki évente egyszer-kétszer ír valamit egy új könyvről. Vannak, akiken látszik az elkötelezettség és megrendeléstől függetlenül rendszeresen aktívak ezen a téren.


Mennyire nehéz rávenni őket arra, hogy színházba is járjanak?


Személyesen úgy érzem, hogy a színház esetében sok különböző dolgot kell megtanulni ahhoz, hogy releváns véleményt nyilvánítsunk róla. A fiatalokhoz sokkal közelebb áll az alternatív színházi szcéna, amely kapcsán sokkal szabadabban, gátlások nélkül tudnak megnyilvánulni. A komolyabb kőszínházi produkciók talán kisebb arányban vonzzák őket.


Többször hallottam az elmúlt években, hogy az erdélyi kritikák nem elég bátrak, mert kevesen foglalkoznak a térségben szépirodalommal és emiatt nem akarják egymást erősen bírálni a szerzők. Te hogy látod ezt?


Tényleg nagyobb a pozitív kritikák aránya, de ez nem azt jelenti, hogy mindenki minden könyvet megdicsér. Ez azzal függhet össze, hogy mikor van igazán tétje negatív kritikát írni. Ha egy sikeres és ismert szerző rossz könyvet ír, a közönséget vinné az udvariasság lendülete, hogy pozitívan értékelje azt. Ilyenkor van tétje nekünk a könyvéről bátor, negatív kritikát írni. Felmerül a kérdés, hogy nekünk vannak-e egyáltalán sztárnak tartott szerzőink, és ha igen, kik ők. Akkor lesz több negatív kritika Erdélyben, ha a tét is meg fog nőni.


Nyitókép: Lector kiadó

Gebe Zoltán

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments