Két hónap felelős alkoholizmus

2020 tavaszán az emberek otthon ülve igyekeztek hasznosan/kellemesen tölteni azt a rengeteg szabadidőt, ami a koronavírus-járvánnyal és a karanténnal rájuk szakadt. A színészekre, előadóművészekre ez még inkább igaz volt, hisz ők nem végezhették home officeban a munkájukat. Bálint Ferenc, a Szomszédnéni Produkciós Iroda tagja úgy döntött, tudatos alkoholizmusba menekül a helyzet elől, és naplót ír erről a 62 napos időszakról, amit a korlátozások feloldása után könyvként is kiadott.  A Felelős alkoholista egy szórakoztató, könnyed olvasmány lett, aminek cselekményét mind egyszerre éltük meg, mégsem unalmas, hiszen egy elismert humorista gondolatai dobják fel az otthon eltöltött napok leírásait.



A Dumaszínház éppúgy bezárt, mint minden más is 2020 tavaszán, így a fellépők otthon kezdtek vicces videókat gyártani, Facebook posztban osztották meg az új poénokat, vagy online próbáltak előadást tartani. A Szomszédnénis Béfé is lejegyezte gondolatait, amik a felelős alkoholizmus jegyében egy-egy pohár ital mellett születtek, gyakran zenét hallgatva. 


A humorista a 240 oldalas kötetben zenére mos kezet, elmélkedik Mátyás király esküvőjéről, összeesküvéselméleteket gyárt, ami szerint a kutyák és a futárszolgálatok terjesztik a vírust, kalandregénybe illően mutat be vásárlást, és filmet is kritizál egy képzeletbeli párbeszéden keresztül. Ezek mellett arra is többször utal, hogy a Dumaszínház hogyan tolja nyárra, majd őszre a tavaszra kitűzött előadásait, hogyan készítenek közönség nélküli online előadást, és hogy Felméri Péterrel és Tóth Szabolccsal Zoomos talkshowt készítettek, ami azóta is elérhető YouTube-on. Rövidebben mondva a könyv mindenről szól, amit egy otthon ülő stand-upos tesz, gondol, mond, néz, vagy olvas.


Béfé könyve nem a magas irodalmi színvonalával ragadja meg az olvasóját. Az olyan irodalommal is foglalkozó kollégái könyveivel ellentétben, mint Bödőcs Tibor, itt nem Jókai szintű leírásokat kell várni, hanem egy egyszerűbb nyelven íródott gondolatgyűjteményt, ami leginkább Facebook bejegyzésekhez hasonlít stílusában.


A fejezetek hossza is ezt a hasonlatot erősíti. A jelenség, hogy az ember elkezd egy fejezetet, és alig indul be a cselekmény, máris meg kell szakítani valamiért, itt nem jellemző, mert nem húszoldalas részletekre van lebontva a történet, hanem egy-egy napra, aminek a leírása csak ritkán haladja meg az öt oldalt. Emiatt olvasni is könnyebb, hiszen, ha épp kéznél van, bármikor, akár a buszra várva, vagy két online óra között is el lehet jutni az aktuális fejezet végére.


Karakterek terén egy karanténnapló nem bővelkedhet, gondolnánk. A narrátoron kívül maximum a háztartás többi lakója, egy bolti eladó, vagy a visszaemlékezések szereplői jöhetnek szóba. Majdnem teljesül is ez az elvárás, de a könyv felénél Zsuzsa, a feleség mellé bejön Béfé lelkiismerete és tudatalattija is. A humorista legbelső gondolatai rajtuk keresztül szólalnak meg, előbb a szerzővel vitatkozva, majd közösen szidva annak írói képességeit. A lelkiismeret egész pontosan így fogalmaz: „Ezt az egész írás dolgot, azért nem kell túlzásba vinni. Az iváshoz azért jobban értesz.”


Ezzel viszont vitára lehet szállni, mert bármennyire is nem odaillő egy gondolat, például Galilei említése, a Felelős alkoholista igenis szórakoztató. A fejezetek végén, a zárójeles megjegyzésekben említett dalokból a szerző Spotify listát is létrehozott, így akár azonnal meg is hallgathatunk mindent, ami a napló írása közben szólt. Aki szereti a Szomszédnéni Produkciós Irodát, annak mindenképp ajánlott, hiszen az ismerős sztorik mellé itt újabbakat ismerhetünk meg, és a karantén is vidámabb, ha egy humorista beszél róla.


(Megjegyzés: a kritika írása közben megittam egy pohár Fantát, és meghallgattam 50 Cent – Candy shop című dalát.)


Nyitókép: Álomgyár Kiadó

Mihálykó Tihamér

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments