Megéri hazudni(?)



A reklámok hazugságainak evolúciójáról tartott előadást a KommNapokon Berta László, a Publicis Groupe Hungary kreatív vezetője, a Reklámtörténet nevű szakmai blog egyik alapítója. 

Szerinte a nyilvánosság előtti hazudozás története már a nyomtatás megjelenése előtt elkezdődött, méghozzá a királyi udvarokban, hiszen abban az időben az uralkodókról terjedt el a legtöbb olyan hír, amely közel sem fedte a valóságot. A reklámszakember jónéhány meghökkentő példát hozott fel a középkori betegségek ellenszereinek hirdetésére is, ezek mai szemmel nézve nevetségesnek tűnnek.

Nagyon sokáig egyes drogokat is jó fényben tüntettek fel, többek között a heroint és a morfiumot is, kiemelve ezeknek pozitív hatásait. Egy oknyomozó újságíró munkásságára volt szükség ahhoz, hogy mindenkiben tudatosuljon, hogy a kábítószerek halált is okozhatnak.

Előadásában arra is kitért, hogy hazudni többféleképpen lehet, napjainkban is rengeteg olyan stratégiát használnak, amellyel megtéveszthetik az embert, annak ellenére, hogy nem állítanak valótlant, ezek általában működnek is. Jó példa lehet ezekre a negatív információk kihagyása, egyes gyógyszerreklámokban nem beszélnek a káros mellékhatásokról. A termékek jó tulajdonságainak felnagyítása, illetve a rosszak minimalizálása szintén bevált módszernek számít. Gyakran előfordul az is, hogy valamilyen szinten megváltoztatják azokat a tényeket, amelyekről úgy gondolják, hogy nem nyernék el túlságosan a célközönség tetszését, abban reménykedve, hogy ezt senki nem veszi észre.

Berta László szerint léteznek olyan reklámok is, amelyek nem próbálják meg manipulálni az embereket, hanem képesek őszinteségükkel eljutni hozzájuk, felhívva a figyelmet az adott termék hiányosságaira is. Végezetül arra kérte a résztvevőket, hogy az elhangzottak ellenére szeressék a reklámokat.

Gebe Zoltán

Nyitókép forrása: Kommunikációs Napok hivatalos Facebook oldala - Ilyés Szabolcs

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments