A szeretet pszichológiai útján Prof. Dr. Bagdy Emőkével – Beszámolunk

Önmagunkról tanulni nem egyszerű, azonban mint csitíthatatlan ösztöngondolat mindegyikünket foglalkoztat. Talán éppen a folyamat összetettsége, végességének nemléte és egyszemélyű hozzáférhetősége teszi a témát örökérvényűvé, izgalmassá és a szó legjobb értelmében általánossá. E kihívás a tudományok rengetegébe is kitörte magát, ám cikkünkben énünk lelki tanának részterületére összpontosítunk egy nem is akármilyen esemény végett. A pszichológia magyar élszakmabelije, Prof. Dr. Bagdy Emőke teltházas előadásestet tartott április 3-án, Kolozsváron, a Florin Piersic moziban, Kötődés, kapcsolat és a szeretet pszichológiája címmel.



Bagdy Emőke egy idézet köré építette előadása egészét. Eszerint az univerzum két nagy erő állandó csatája: a hatalomé és a szereteté.

A kezdőmondatokban a szakpszichológus nyomatékosan kijelentette, a szeretet képességével nem születünk, hiszen az újszülött korunk óta meglévő kapaszkodási, kötődési ösztön környezet általi kedvező fogadása formál minket élet- és szeretetképes lényekké.

A fejlődés egy folyamat, mely szükségeli azokat a kulcsingereket, melyek a gyermeknek biztosítják a kibontakozás lehetőségét, és kialakíthatják a legértékesebb kötődést ‒ a szeretetet.

Az idézetben megnevezett két erő szerinte dinamikus egyensúlyban kell lennie egymással, hiszen a megfelelő mértékben ezek kiegészítik egymást. A hatalom birtoklás, matéria, és a hódításra, uralkodásra összpontosít. Ez szükséges az előremenetelhez, ám nem egymagában. Dominálásával „ez a láthatatlan, önző erő cunamiként vonul végig a világon”, és a materializált kultúrát, kapcsolatokat eredményezi az anyagiakért és megvételekért való túlterhelő munkavállalással együtt. Ám a valódi életelv a szeretetelv: ez segít, véd, gondoskodik. Az előadó így fogalmazott: „A szeretet ezt a vak erőt, a hatalmat, átöleli, és azt mondja: óvakodj, és légy emberszolgáló! Hiszen a megszelídített hatalom visszaadja tudását az emberiségnek, de ahhoz ennek az önző erőnek engednie kell, hogy átölelve legyen. Emiatt lényeg az optimális viszony, ami az egyensúly.” ‒ majd hozzátette ‒ „Mi e csata különböző pillanatainak elszenvedői vagyunk.”

Bagdy Emőke rávilágított egyéb következményeire is e kibillent egyensúlynak. Ilyen az elszemélytelenedés, a technicizálódás folyamata és tapasztalata, ami egyúttal a szeretet elvékonyodását is okozza. „A tárgyakat szeretjük, az embereket használjuk, pedig fordítva lenne helyes. A feje tetejére állt a világ… (…) A személyes kontaktusokkal ellentétben, a digitalizált világban határelválasztó eszközök, akadályok lépnek fel a kapcsolatok kialakításakor, ápolásakor. Együtt kell elgondolkodnunk ezen a dehumanizáción.” A szakpszichológus hangsúlyozta, hogy időnk és figyelmünk beosztására is kihat a hatalom befolyása. A gyermekre, a gondoskodásra, a közvetlen szeretetkapcsolatra is időt kell szánni. „Körülvesz minket az elhasználó, felhasználó, kihasználó kultúra. A hatalom könnyen materializálódhat, de a szeretet ennél ellenállóbb; ez lelki természetű képesség, ami szellemi mivoltunkból is származik. Mi parányi lényekként adjuk magunkból a hatalmat megfékező, szelídítő erőt – a szeretetet.”

Párhuzamként agyunk biológiai felépítése is felmerült: két agyféltekénk ‒ a racionális (határozott) és az érzelmi (limbikus) – között pályarendszerszerű viszony áll fenn, mondhatni, „párkapcsolatban” vannak egymással. „Hogy melyik dönt? Ez sokszor nagy dilemma az egyéni agyakban.” – hangzott el a kérdés és a válasz. Az evolúciós pszichológia szerint a férfiaknál általában a racionális agyfélteke dominál, míg nőknél inkább az érzelmi. Emiatt feltűnően eltérhet mind a szeretet kifejezésénék, mind pedig annak kérési módja.

Az est kulcsgondolati szerepe a szeretet meghatározását illeti, helyesebben mondva, annak hármas összetevőjének felfedését. Bagdy Emőke ekképp fogalmazott: „Elköteleződni, felelősséget vállalni, cselekedni. Ezt jelenti szeretni.”

Szülőként létfontosságú, hogy áradjon belőlünk a szeretet. A gyermeknek két éves koráig megállás nélkül adjunk, hiszen ezáltal és a biztonságos, őrző környezet érzetével gyökerezhet meg a kötődés, ami végigkíséri őt teljes fejlődésében, életében. A felnőttkori elvárások kiindulópontja gyakran a gyermekkori hiányokkal is összeegyezik. Elég jó anyákként, szülőkként ekkor tanítunk meg szeretni. Szükség van jelen lenni, feladatunk, hogy elkötelezve és felelősségtudóan adjunk, ez is a felnőttség szintje. Ám itt is fontos az egyensúly, nem szabad a végletekbe esni. Ha túlgondoskodóak, túlféltők vagyunk a gyermekkel, mindent elvégzünk helyette, akkor a tapasztalat és világlátás hiányában félénk lesz. Pótlóénjévé válunk. Ennek ellenesete az, amikor nincs követendő minta a gyermek számára. Az általános életbenmaradási ösztönök nem kapják meg a minőségi kulcsingereket, nem lesz képes érzelmileg kötődni. A pszichológus arról számolt be, hogy mindezek a későbbiekben komoly és elkeserítő következményekkel járhatnak: kialakulhat a primér vagy a másodlagos nárcizmus, a haszonelvű kötődés, az öncélú hatalomvágy, ellenszenv a kapcsolódás iránt. Biztató középútról is hallhattunk: „Az érési folyamat is a szeretet genézisének része. A kötődés bizalmával, stabilitásával a gyermek bátor lesz; ha leesik, feláll, és az anyai távollét ellenére is meglesz a biztonságérzete. Csillogjon vissza az anyai szemekből a gyermek számára, hogy ő a legszebb. Csak szerető neveléssel növelünk.”

Bagdy Emőke kérdések feltevésére is bátorított minket.      Ha szeretünk valakit, milyen felelősséget vállalunk az életében? Miben nyilvánul ez meg? Mi hogyan fejezzük ki a szeretetkapás iránti vágyunkat? Hogyan éreztetjük, hogy szeretetreméltó emberek vagyunk?

„Elengedhetetlen, hogy éreztessük a szeretetünket, hiszen ez nem magában gyűlik, valakitől valakire irányul.” Párkapcsolatok esetében egy újabb találó metafora merült fel: az én és a te kör összecsúsztatásával lesz egy közös metszet ‒ a mi. Mindkét oldalról kisebb lesz a saját autonómia, de a cél az értünk való jövő- és felelősségvállalás, a közösen, együtt történő sorsépítés. „Igaz szeretetben az adás mozzanata érvényesül. Nem szabad hagyni, hogy a közös sérüljön, a mi megmaradása elsődleges. Együtt hibásnak lenni, de együtt megjavítani, és szembenézni a saját résszel – ez a lényeg. Az illeszkedés és a viszonzás a kulcs.” ‒ magyarázta előadónk. Részletekbe menően betekintést kaphattunk a különböző dominancia-megosztású kapcsolattípusokba is, azok pszichológiai hátterükbe, valamint a görög kultúrában megkülönböztetett szeretetfajtákba is.

Bagdy Emőke zárógondolatai is buzdítóan hatottak. „Hozzuk vissza a mi felelősségi körünkbe a szeretet hatalmát. Szeretnél valamit a másiktól? Kezdd el te adni! Tudatosan változtass! Az általunk hozzáférhető kis világunkban tegyük meg a szeretet lépését!”

Jude Julia

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments