A
régi kezdeményezések néha új életre kelnek. Így történt ez a Hervay Klubbal is,
mely számos új ötlettel, lelkesedéssel lépett új „időszámításba”.
Az
első est ennek jegyében zajlott: Nagy Zalán és Szélyes-Pál Dániel nemcsak
szövegeiket hozták magukkal, hanem gondolataikat és kiegészítő hozzászólásaikat
is. A beszélgetést és az esemény menetét
Nagy Eszter és Hochhauser Ronald moderálták, akik kérdéseket tettek fel a
versekkel kapcsolatban, majd a végén a közönségnek is lehetősége nyílt véleményt formálni, kérdezni a
szerzőktől.
Három részben zajlott a versek
ismertetése, minden egyes felolvasott rész után következett egy beszélgetés, mely
során a moderátorok rávilágítottak az egyes versek kulcselemeire, miközben a
szerzők a saját
írásaik mögötti világba engedtek betekintést. Szó esett az alkotói
folyamatokról, hogyan viszonyulnak saját szövegeikhez, és milyen hatások
formálták őket.
„Nagyon
jó egy szövegben megnyugodni” - hangzott el kezdetben ez a gondolat. Az első
körben Nagy Zalán versei (Varjúföldje,
fáradt vers) és Szélyes-Pál Dániel (Üdvözöljük
Magyarországon, Áhítatos Szilárd) írásai kerültek sorra. Az alkotás
folyamatáról szólva felmerült a tökéletesség kérdése: „ha rossz a szöveg,
mindenképp én vagyok a hibás” – fogalmazott Dani, rámutatva arra a
felelősségre, amelyet egy szöveg megformálásakor érez.
Eszter
kérdése reflektált a transzilvanizmus-kép megjelenésére, hogy alkotásukban
mennyire van jelen az erdélyi jelleg. Zalán kifejtette, hogy az erdélyi költők
számára az írás nem csupán egy művészeti forma, hanem egyfajta identitás is,
amely folyamatosan kihívást jelent. Ironikusan megjegyezte: „Itt írogatunk, ott meg írnak.” A
mondat mögött ott húzódik az a sokszor kimondatlan, mégis érzékelhető ellentét,
amely az erdélyi és az anyaországi magyar irodalom kapcsolatát jellemzi.
Egyesek hierarchikus viszonyt próbálnak felállítani a két közeg között, mintha
az egyik valamiféle lezárt, intézményesített műhely lenne, míg a másik csupán
kísérletező, félkész próbálkozások terepe. Pedig valójában egyik sem
feltétlenül több a másiknál, és a különbségek nem minőségi, hanem kulturális
sajátosságokból fakadnak. Erdélyben
a költészetnek sokkal inkább személyes és belső indíttatású dimenziója van.
Dani is hasonlóan vélekedett, amikor azt mondta, hogy az erdélyi lét „egyfajta tartást
ad”.
A
második körben Nagy Zalán Csirkék
Bestiáriuma és célozni tudni kell,
valamint Szélyes-Pál Dániel Fekete
királyság és Sanyit besorozzák
című versei következtek. Az alkotás szabadsága és felelőssége is szóba került.
A szerzők megosztották, hogy számukra a versírás nem csupán önkifejezés, hanem
a mindennapok szürkeségének ellensúlyozása is. „A vers eléri a lényegét,
hallgatókra talál” – jegyezte meg Dani utalva arra, hogy a költészet akkor
teljesedik ki igazán, ha rezonál az olvasóval vagy a hallgatósággal. Zalán
ezzel összefüggésben arról beszélt, hogy a töredékek sokszor a leghitelesebbek,
így érthető meg a szövegek valódi mélysége. Számukra a költészet sokkal
inkább egy belső szükséglet megfogalmazása, mintsem puszta művészi kísérletezés.
Utolsó
,,felvonásként” Nagy Zalán Farkas
B. intelmei és Iskolai
fogalmazás a konszolidált őszről című verseivel folytatta az estét,
míg Szélyes-Pál Dániel a Lassú
rontások dala, Nagyétek
és Képhányó Lajos
című szövegeit olvasta fel. Zalán első verse, Farkas B. intelmei, mintha egy tapasztalt
mentor figyelmeztetése lenne a világ kegyetlenségére. Egyszerre ironikus és
nyomasztó, megmutatja, hogy a „bölcsesség” sokszor nem más, mint beletörődés.
Az Iskolai fogalmazás a
konszolidált őszről ezzel szemben egy sokkal játékosabb, de éppoly
keserű szöveg. Az oktatás, a történelem és a beidegződések gúnyos újraírása,
amelyben egy iskolai dolgozat sablonossága és a múlt „hivatalos” értelmezése
ironikusan találkozik. Dani versei más tónust ütöttek meg: a Lassú rontások dala a
bomlás és az elmúlás groteszk énekeként hatott, a Nagyétek mintha egy különös lakomát vizionált
volna, ahol nemcsak az ételek, de az emberek is rituálisan elfogyasztódnak. A Képhányó Lajos pedig hozta
azt az abszurd, néha már-már dadaista nyelvi játékosságot, ami korábban is
jellemző volt Dani szövegeire, a közönségből valaki még Pilinszky párhuzamot is
vélt felfedezni ebben.
A beszélgetés végén a moderátorok
rákérdeztek a verseskötetekkel kapcsolatos tapasztalataikra is. Dani mesélt készülő
kötetéről, és arról, miként alakul a folyamat, hogyan találja meg a helyét a
szövegek között. Zalán is beszélt könyvéről, bár megjegyezte, hogy nem olyan
szívesen teszi ezt, a saját könyvbemutatói sem a kedvencei, nem szeret beszélni
a verseiről.
Ezt követően mindenki számára nyitott
volt a kör a hozzászólásra, kérdésekre, de úgy tűnt mintha mindenki elmerült
volna a hallottak feldolgozásában. Ha
egy ilyen esemény után úgy távozunk, hogy még napokig gondolkodunk az
elhangzottakon, akkor az valószínűleg jól sikerült. A még hagyományos keretek
között zajló, de új csapattal bővült Hervay Klub után pedig sokan vihettek haza magukkal
egy-egy mondatot, amelyen érdemes elidőzni – akár egy szövegben megnyugodni.
Oláh
Nóra
0 Megjegyzések