Forradalmi bemutató a Kolozsvári Állami Magyar Színházban - Pornokrácia

Az Édes Anna után Szabó K. István nemrég Páskándi Géza Pornokrácia című művét rendezte meg, a Kolozsvári Állami Magyar Színházban, aminek részt vehettem a sajtótájékoztatóján. Korábban sose voltam ilyen eseményen, csak szakmai beszélgetéseken, így nagy élmény volt számomra.



A beszélgetés elején elhangzott, hogy Páskándi Géza, az esszé-dráma írója évekig politikai fogságban volt, így mélyen lehetett benne a trauma, amit az előadás képvisel is. A Pornokráciát eredetileg nem színműnek írta, hanem regényszerű esszének. Egy része drámai, egy része prózai. Így bizonyára nehéz dolga lehetett a dramaturgnak, Bessenyei Gedő Istvánnak. Mint elmondta, az az érzése, hogy ez a szöveg egy könyvdráma. Olvasásra szánt mű, nem feltétlenül színpadra íródott. Kíváncsivá tett, hogy egy ilyen szövegnek hogyan lehet színpadi változata, hiszen kevés benne a történet is.

A sirató kórus groteszkségéről is szó esett. A zenei világ furcsa, disszonáns, amit a színészek bravúrosan egészítenek ki, a rendező szerint.

A díszlettervező, Kiss Borbála mesélt az előadás látványvilágáról, amely a kommunista Románia végnapjait idézi fel. Pont akkor érkezett a díszlet, amikor zajlott a sajtótájékoztató. A stáb akkor látta először, és zajlottak az utolsó simítások. Kiss Borbála azt mondta, hogy mivel a szöveg nagyon sűrű és karakteres, a díszlettel ezt ellensúlyozni akarta, hogy legyen könnyedebb, szerinte így játékosabb lett. Próbált költői díszletet kitalálni, és érdekelte, hogy mindehhez, hogy fognak kapcsolódni a színészek.

A jelmezeknél azt vették figyelembe, hogy ne legyen túlságosan történelmi, koherens legyen az olvasata, legyen könnyen dekódolható és ne fáradjanak el benne a színészek, akiknek rengeteg átöltözésük van, minimum kettő mindenkinek.

A színészek is szót kaptak, akik elmesélték, hogy ők személyesen hogyan kapcsolódnak a történethez. Volt, aki gyerekkoráról mesélt, vagy aki akkoriban született, de megszólalt olyan szereplő is, aki csak szüleitől és nagyszüleitől hallott egy-egy szemszöget, így sok plusz információt megtudott, de olyan is volt a színészek között, aki ebben élt. Beszéltek a próbafolyamatok nehézségeiről is, Román Eszter például elmondta, hogy neki a karakterek közti váltások voltak a legnehezebbek: bolond nőből siratóasszonyba, majd idiótába kell váltania a különböző szerepek kedvéért.

A beszélgetésen arról is szó esett, hogy a jelenlegi politikai események miatt felerősödött az előadás aktualitása. A rendező abban reménykedik, hogy ha a szöveg nem is színpadra szánt mű, a közönség, amikor ki megy az színházból, tovább folytatja a szöveget.

 

Nyitókép: Bíró István - KÁMSZ

Veress Csenge

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments