A színpadon egy nő, a térben férfi és női ruhák – mesteris előadás a ZIZ-ben

A térbe belépve felaggatott ruhák fogadnak: egy fehér ing, nagyobb, férfinak való; egy fekete nadrág, hozzá illő fekete kismellénnyel, nőies, vonzó; de láthatunk még kabátot, vagy akár vörös fehérneműt is. A ruhák fényt hordoznak magukkal. Ahogyan, nőiességünk megtalálása is fényt hordoz magával. Csüdöm Henrietta a BBTE Színházi Intézetének mesterképzéses hallgatója játssza egyéni vizsgafeladatnak készült előadását. Helyszínül a ZIZ – Social and Art Area szolgál, az időpont pedig december 10. Az előadás címe 1715380.nő. Mindenképp több, mint egy vizsgafeladat.



A látvánnyal foglalkozó Váradi Tímea bevezet minket abba, hogy egy többkarakteres előadást fogunk látni. A fentről lógó ruhák néha karaktereket reprezentáltak, máskor maga a főszereplő különböző jellemeit mutatták be. A későbbiekben kiderülő két személyiség például egy choker típusú nyaklánccal van megkülönböztetve.

Bár az előadás alapozott az Egyetemista lány támogatót keres című kötetre, ott négy lány történetét ismerjük meg. Az előadás dramaturgja, Nagyosy Tímea és Henrietta munkája által, belőlük született Lili. Az ő életeseményei jelennek meg előttünk, néhol kissé megnevettetve, néhol akár meg is hatva a közönséget.

A történet tehát Lilié, aki néha Emmi, eközben a történet Henié is, aki időnként kiszól a közönséghez. Van, hogy saját felkészülési élményeit osztja meg, például, hogy első olvasáskor belepirult a szövegolvasásba. Van, hogy adatokat közöl, amik még erőteljesebbé teszik az előadást.

A fények és a zene, különböző aspektusokba helyezi a szerplőket, bővítve az élményt és a látványt, segítve az elkülönítéseket. Ezekkel sorban Sipos Júlia és Gáspár-Barra Áron foglakozott. Az előadás vezetőtanára Kozma Gábor Viktor. Valamint egy nagyon szép, szemléltető plakát is tartozik az 1715380.nő-höz, amely Csákány Erika munkája.

Miért is Emmi néha Lili? A négy lány karakteréből épült főszereplőnk egyetemet kezdő, pszichológusnak készülő, tizenkilencéves lány és prostituált. Kolozsvárra költözésekor erotikus masszázzsal kezdi, majd azt mondják, nagyon jól csinálja, és szép lassan elsajátítja a prostitúciós munkát, megfordulva Svájcban is.

Az elénk táruló események nem kronologikusan jelennek meg, Lili a párjának próbál beszámolni életéről, így hozva elénk – vissza-vissza térve eseményszálakra – saját útjának történetét. Bizonyos pontokon Liliben is felmerülnek kérdések, máskor meg épp, hogy biztos magában, és döntéseiben.

Az előadás során érintőlegesen bemutatkozik több prostituált sors is, hangsúlyozva, hogy ezen lányok többsége nem áldozat. Mindenkinek saját döntése, mivel foglalkozik, és általában okkal döntöttek így, sokszor nem is csak a pénz vezérli őket.

Miután Lilit és szakmáját, valamint a környezetével való viszonyát is megismerhettük, az előadás végén, Lili teljesen eggyé válik Emmivel, lemossa a sminkjét, leveszi a ruháját és teljes őszinteségével jelenik meg előttünk, elfogadva a benne zajongó kérdéseket, megtalálva önmagát, kimondva, hogy ő így pszichológus.

Az 1715380.nő egy formája a nőiesség keresésének, a néző sok gondolatmeneten megy át az előadás közben, ami feldolgozza ennek a kettős életnek viszontagságait, de az önazonosságot is beengedi. Számomra végig nagyon megható volt, rengeteg könnyet ejtettem, és Heni játéka teljesen átérezhetővé tette az előadást, én mindenképp be tudtam lépni.

Az előadást követően a BBTE Színházi Intézet teatrológia szakos hallgatói moderált beszélgetést szerveztek, ahol beszélgettünk, érzésekről, arról, hogy mit jelent az előadás bennünk, a nőiességről.

Aki nem jár eleget ZIZ-be, annak javaslom, hogy kövesse programját. Továbbá a színészmesterképzéses hallgatók előadásait is csak ajánlani tudom. Végül, de nem utolsó sorban, pedig (bár nem tudom, hogy még játssza-e Heni) mindenképp szeretném, ha minél többen látnátok az 1715380.nőt. Én azóta is csak csodálni tudom, átérezni.

Szécsi Bernadett

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments