Bútorgyártás után társasjátékoké a főszerep, vagyis baráti
és egyéb közösségeket célzó témával folytatjuk a Kreatív Kolozsvár
mentorprogramos csapatainak bemutatását.
Interjúsorozatunk második részében a mélyebb témákról
szóló társalgást indító Question Kit nevű kártyajáték megalkotói közül
Szucher Ágnessel és Szabó Melindával beszélgettünk.
Hogyan
merült fel a kártyajáték ötlete és mikor döntöttétek el, hogy csapatban,
vállalkozóként fogtok foglalkozni vele?
Szabó Melinda: Másfél évvel ezelőtt a szoros baráti
társasággal elmentünk egy hétvégi házba. Azon kezdtünk gondolkodni, mit
játsszunk az Activityn és az egyéb megszokott játékokon kívül. Felírtunk
egymásnak cetliket, olyan kérdésékkel, amelyekre amúgy kíváncsiak lennénk, de
nem feltétlenül jönnek témába a mindennapokban. Nagyon jó beszélgetés alakult
ki köztünk, az egész esténket kitöltötte, így kezdődött a projekt. Ezt követően
a Com’ON Cluj pályázatát
is megnyertük, ami pénzügyi keretet adott az ötlet materializálásához.
Szucher Ágnes: A kártyák hordozzák magukban azokat az
értéket, amelyet szerettünk volna elérni, csak annyi a gond, hogy a termék
jelenleg nem elég strapabíró. Egyelőre egy tesztverziónk volt, nem engedhettük
meg magunknak, hogy drágább dobozban kiadjuk.
Mit gondoltok, hogy lehet ezzel a jövőben nagyobb
célcsoportot elérni?
Sz.Á.: Kezdetben is azt láttuk, hogy nagy rá az igény,
korábban nem volt tervben, hogy piackutatást végezzünk, ez most, a
mentorprogram keretén belül zajlik. Sokan érdeklődnek iránta, nem is tudjuk
jelenleg kielégíteni az igényeket. A képzés segíthet nekünk a szintlépésben.
Mesélnétek kicsit a játék szabályairól és a kérdések
típusairól?
Sz.M.: Száz kártyát tartalmaz a doboz, ebből hetven kérdéskártya és harminc ábra. A
játék menete úgy zajlik, hogy minden játékos húz egy lapot, ha az kérdéskártya, akkor
hangosan felolvassa és válaszol rá. Mivel ez mély beszélgetést indító
játék, nem feltétlenül tőmondatban kell válaszolni, hanem bevezetni egy olyan
témát, amibe mindenki bekapcsolódhat.
Sz.Á.: A kérdések önmagukban nem elegek a beszélgetés kialakulásához. A most gyártás
alatt lévő használati utasításban arra bíztatjuk az embereket, hogy törekedjenek
az aktív figyelemre. Azt akarjuk elérni, ha valaki válaszol, a többiek
kérdezzenek vissza azokra a részletekre, amelyeket még nem fejtett ki.
Tudnátok néhány konkrét példát mondani kérdésekre?
Sz.Á.: Vegyesen vannak benne fantáziát megmozgató kérdések és múltra, jelenre, jövőre vonatkozók is. Előbbire példa a „Melyik rajzfilmfigura lennél?”; emellett említeném a „Számomra a szabadság...", „Arra vágyom, hogy...” kezdetű, befejezésre váró mondatokat is. Sok olyan kérdés van, ami arra vonatkozik, hogy érezte magát a résztvevő bizonyos helyzetekben, például dilemmák esetén.
Sz.M: Fontos hangsúlyozni, hogy mi pszichológus
segítségével készítettük el a kérdéseket, az érzelmekkel ugyanis nem lehet
játszadozni. Az ő közreműködésével sikerült olyan tartalmat létrehozni, ami
egyszerre vicces, nosztalgiázós, valamint a célokra is fókuszál.
Gondoltatok arra, hogy a jövőben legyen külön verzió
gyerekeknek és felnőtteknek?
Sz.M.: A termékpalettánk bővítése mindenképpen tervben
van, szülő-gyerek kártyapaklikat is szeretnénk létrehozni, akár rapid randihoz
szükségeseket is, és persze, gyerekeknek külön csomagokat.
Sz.Á. Észrevettük azt is, hogy a mostani alapverziót
sokan játszák a párjukkal, valószínűleg lesz egy ilyen specifikus csomag,
személyesebb kérdésekkel.
Korábban mondtátok, hogy játék közben felmerülhetnek
tabutémákat érintő kérdések is. Nagyobb csoportok esetén nem lehet hátulütője a
foglalkozásnak, hogy egyesek bizonyos dolgokra nem akarnak válaszolni?
Sz.Á.: Van olyan szabály, amely szerint, ha nem akarsz
válaszolni egy kérdésre, akkor nem kötelező. Ha egy nagyobb csoport és nem szűk
baráti kör játszik a Question Kit-tel, akkor mindenképpen jó a csoportbontás,
sokkal könnyebb úgy megnyílni, hogy nem szegeződik rád annyi szem.
Sz.M.: Csapatépítők esetében gondoltunk arra is, hogy
ennek a célközönségnek is külön paklit alakítsunk ki, ami ne tartalmazzon túl bensőséges kérdéseket. Ennek a megvalósítása még kérdéses, de a jövőben még ötletelünk ezzel
kapcsolatban.
Mi volt az a tényező, amit korábban még nem tartottatok
hibának, de a workshopon rájöttetek, hogy a közeljövőben változtatni kell
rajta?
Sz.M. A legnagyobb hibánk az volt, hogy nem készítettünk
pénzügyi tervet. Abszolút nem gondolkodtunk profitorientáltan. A mentorprogram
alatt jöttünk rá, hogy mindent meg kell terveznünk és tudatában kell lennünk
bizonyos információknak.
Sz.Á. Ha nem készítettünk volna pénzügyi tervet, nem keresnénk meg viszonteladókat sem. Rájöttünk, hogy online nem tudunk annyit értékesíteni, ami a profithoz elég lenne. Szintén fontos a marketing: mi kezdetben rámentünk egy nőies vonalra, ami önmagában nem feltétlenül elég. Szabó Zsolt szakmentorunk sokat segített nekünk abban, hogy megértsük a brand fogalom jelentését.
Emellett az alaptőkénk megszerzése is mindenképpen fontos cél számunkra. Hihetetlenül drága kártyajátékokat gyártani. Korábban álmodoztunk, de most érzékeljük, mennyire költségesek egyes dolgok. Ha száz darabot rendelsz meg egy játékból, nem tudsz költeni még webshopra sem, számításaink szerint legalább ötszázat kellene rendelnünk, ami nagy összeget jelent. Ez tűnik a legnagyobb kihívásnak számunkra.
Javasoltak-e a szakmentorok konkrét megoldást erre?
Sz.Á.: Forgalmazás szempontjából igen. Szerintük jó lenne a román nyelvű kártyákat olyan forgalmazók kezébe adni, akik terjeszthetik azt.
Szóval van magyar és román változata is a játéknak, angolban nem gondolkodtatok?
Sz.Á.: De, elgondolkodtunk ezen is. Nagyon jó lenne, ha több etnikum együtt tudna játszani, főleg itt Erdélyben. Jó kérdés, hogy szoktak-e a románok és a magyarok együtt játszani. Talán a piackutatásban is rá fogunk kérdezni.
Igénybe vennétek további szakértők segítségét a
közeljövőben?
Sz.Á.: Igen, tervezzük. Rájöttünk, hogy a nyár folyamán
nem feltétlenül fogunk tudni elegendő terméket eladni vagyis jelenleg így
látjuk, szükség lehet kamaszoknak szervezett workshopokra. Nekem van
drámapedagógusi tapasztalatom, Meli is foglalkozott már gyerekekkel, viszont
fel fogjuk venni a kapcsolatot fiatal pszichológusokkal, összeírtunk már egy
kisebb listát, hogy kikkel dolgoznánk szívesen.
SZ.M.: Összességében mi nemcsak terméket akarunk
szolgáltatni, hanem eseményekbe is foglalnánk azt. Fontos, hogy a kínálatunk
olyan szolgáltatásokat is hordozzon, amelyeket máshol nem kap meg az ügyfél. A
workshopok mellett olyan kisebb eseményeket is szerveznénk, ahol az emberek
élesben ki tudják próbálni a játékot.
Társasjátékokról szóló események rendezésével
kapcsolatban eszembe jut a Kubuk nevű csoport is, gondoltatok-e arra, hogy
hozzájuk hasonlóan szórakozóhelyeken eseményeket szervezzetek a workshopok
mellett?
SZ.Á.: Mindenképpen szeretnénk a Kubukosokkal dolgozni,
fel is vettük velük a kapcsolatot, és megbeszéltünk egy találkozót.
Reméljük, segítenek abban, hogy a kolozsváriak jobban megismerjék a kártyát,
viszont ez nem klasszikus kocsmajáték, amelyet zajban is lehetne játszani. Ettől
függetlenül rajtuk keresztül érdemes megpróbálni ezt a szférát is. Reméljük,
majd kapunk tőlük visszajelzést arra vonatkozóan, hogy az emberek mennyire
akarják kipróbálni a játékot.
Amikor több ismeretlen társasjáték közül kell választani,
feltételezhetően a látvány a legfontosabb szempont, ami alapján az emberek
döntést hoznak. A pakli jelenlegi kinézetével elégedettek vagytok?
Sz.Á.: Az alapcsomag kinézetével nem, hiszen apró rajta
az írás. Az ismerőseink design szempontjából kellemesnek és dekoratívnak
tartják, de szeretnénk, ha a doboz jobban közvetítené a valódi tartalmat.
A közeljövőben mi tűnik reálisan megvalósítható célnak
számotokra?
Sz.M.: A konkrét pénzügyi tervünk néhány hónapra előre van
megtervezve. Már elkezdtük felvenni a kapcsolatot viszonteladókkal,
mindenhonnan pozitív visszajelzést kaptunk. Türelmetlenül várják, hogy
elkészítsük a termékeket és eladhassuk nekik. A következő hónapokban
megtalálható lesz néhány könyvkiadónál is. A román vonalon úgy szeretnénk
elindulni, hogy fel tudjunk mutatni nekik magyar kártyákkal elért eredményeket.
Jelenleg nem visszük párhuzamosan a két vonalat, a román verziót három hónap
múlva fogjuk piacra dobni, hacsak nem változik a helyzet.
Sz.Á. További reális célnak tűnik, hogy augusztusig
visszakerüljön az eddig befektetett pénz a zsebünkbe. Hogyha az elején sikerül
összegyűjteni azt az összeget, amellyel megtudjuk rendelni az ötszáz darabot,
akkor sikerülhet a tervünk.
Képek: Question Kit
Gebe Zoltán
0 Megjegyzések