Az emlékszoba

Ahogy a báránybundán bársonyos karosszékben megpróbált előre dőlni, egész teste csak még jobban belemélyedt a puhaságba. Az elmúlás okozta ráncok, egyre jobban kapaszkodni kezdtek a műanyag bolyhokba és egész teste harcban állt azért, hogy a pipába az elégett dohány ne száradjon bele ismét – ahogy az annyiszor történt, még zöldfülű mázoló korában a vászon előtt. Bár közel volt a tűzhely, mégis mintha végtagjai, így akartak volna tiltakozásba kezdeni az egykori szoba régi, mégis teljesen új lakóiért. Mert az örökös lakók minden nyomát eltűntették volna az egykori életnek, de amit menteni lehetett, azt Papó mentette.




A dohos könyvek illata, a századfordulós tükör, a nyírfa pad száradása a fülsiketítő csendben és a megannyi üvegcellába, meg fakeretbe zárt tanulmány, amely eddig a sarokban várta a nehéz újrakezdést és az elvesztett lendületet. És persze Papó, akinek hiányzott Iluskája. Nem volt már, aki könyveket pakolt volna egymásra, hogy kéz alatt tartsa a „hammazót”. Nem volt már aki tudja, hogy az alkotó nem tud fehér falak között élni, hogy a pingálásokat sosem lehet igazán befejezett műként üvegdobozba zárni, hogy a tűzhely hiába elegáns, ha használatra nem alkalmas, hogy egy műterem parkettája nem visel fehér palástot, hogy az állatok nem a falra valók…


Sokszor próbálta már lányát meggyőzni, hogy ebben az egy térben hagyják megőrizni az egykori élet emlékét, de nem lehetett. Hogy is lehetett volna, ha a ház legnagyobb szobája volt a tét? Hogy is lehetett volna, ha lánya pont olyan öntudatos művész volt, mint Papó, csak épp nem egy letűnt kor árnyékában, hanem a modernizmus oltárán? Legalábbis így gondolta Papó lánya, akit sosem lehetett hibáztatni, hisz éppen olyan szerető családanya és gondoskodó gyermek volt, mint Papó Iluskája. Csak éppen nem értette, hogy öreg édesapja miért akar a fájdalmas múlt árnyékával szembesülni minden nap. Csupán nem volt lehetőség feldolgozni, úgy ahogy azt a koros Papónak kellett volna.


Mivelhogy a falakat egykor mohazöld tapéta borította, ablakra fagyott jégvirág mintával, a könyvek egy része a padlón tornyosult – hol hamutartóként, hol festőpaletta tartóként, hol csak azért, hogy inspirációt gyűjtsön Papó a könyvek színeiből –, a kandalló egyszerű téglából volt rakva, amelyben tűz játszadozott, a fapamlag elvétett festékfoltok lelőhelye volt. Se asztal, se szőnyeg, csak festékben ázott festőállványok, elkezdett vásznak, szanaszét festékek, törött pasztellkréták, émelyítő oldószer szag és Iluska a tűzhely melegében, ahogy figyelte Papót munka közben.


De a festőállványok már a pincében porosodnak, érintetlenek, akárcsak Papó a karosszéke kényelmében. Ezért volt annyira szembetűnő, hogy az öreg nem a kis kanapéba olvadva szemlélte a jól ismert falakat, mint holmi pöfékelő, nyugodt szobanövény, hanem elindult a szemközti ajtó fele, hogy majd ő felhozza állványait, ha senki más nem áll rendelkezésére. Bár régóta felebarátok voltak a szerencsével, eddigi bajtársa mégis elpártolt a  cselekvő kis öreg mellől. 

-     Anya, anya, nézd! Papó felállta a kanapéból! – csodálkozott és ujjongott a szőke kisfiú, hisz nem minden nap láthat ilyen csodát az ember.


Elég is volt ez Papónak, a pinceajtóig se jutott, lánya azonnal visszafordította. És ezzel elindult a jól megszokott protokoll szöveg lavinája: hogy Papó csontjai nem bírják, hogy mi van, ha félre lép és begurul a pincébe? Hogy is gondolta, hogy nem kéri meg őket ilyen nehéz feladatok elvégzésére? Nem mintha felhoztak volna bár egy kisebb állványt neki, nem mintha engedte volna lánya, hogy újra festeni kezdjen. No, nem azért, mert ilyen gonosz leánygyermek lett volna, hanem pont ellenkezőleg, túltengett benne apja iránti szeretete – félt, hogy a nehéz festékoldószerek kárt tesznek édesapjában – és valósággal vezérelte hivatásukból adódó félelme – hogy az aggastyán létben remegő végtagok elpusztítják majd a festés fele táplált érzelmeiket.


Így történt, hogy az öreg napról napra mindinkább a fehér karosszék rabjává láncolódott, félig akarva, félig akaratlanul. Bár Iluskával közös életterük már nyomokban egy elsüllyedt város emlékét juttatta eszébe, mégsem állt szándékában elhagyni az emlékszobát, addig amíg kedvese festett képmásai a falon csüngenek. Valamiféle láthatatlan kötél húzta vissza a valóságba, mikor végelfáradásban bele akart nyugodni sorsába. Iluskát látta szeme előtt, ahogy a régi tűzhely előtt hintaszékében kötőtűvel a kezében munkálkodik. De valami nem volt a rendjén, hisz neki nem a meleg tűz előtt a helye, hanem a festékes pamlagon, így kedvese hogy nyugodjon békében?


Erőt vett magán, a kötél ismét visszahúzta a valóságba. Ráncai elengedték a bunda hatású bolyhokat, hogy végül ő kerüljön ki héroszként.


-        – Lányom, festeni akarok. – majd a tűzhelybe ürítette elégett pipadohányát.



kl Nyitókép forrása: Pinterest

Beke Bőjte Anna

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments