Magányos elmúlás, mint társadalmi félelem - Dzsúdló klipelemzés

Juhász Márton, azaz Dzsúdló napjaink egyik legfelkapottabb pop-trap előadója a fiatalok körében. Az első két album után idén áprilisban Ha meghalok címmel jelent meg új dala, amely várhatóan egy nemsokára érkező, új nagylemez első hírnöke lett. Elemzésem tárgyát ez, a számomra azóta kedvenccé vált szám képezi, amely szerintem szövegét illetően zseniális, azonban a hozzá tartozó videoklipet eddig még nem volt szerencsém megnézni.



Dzsúdló sikerének titka talán valahol a karrierje kezdetén gyökerezik, a slam poetry pályafutásánál, hiszen zenéiben fellelhető két nélkülözhetetlen összetevő, ami a jó slamet élvezhetővé teszi: az elgondolkodtató szövegsorok, amelyeknek több értelmezése is megengedett, valamint hogy egy lelki világot tükröz a szöveg, többnyire mély gondolatokat, ezáltal az előadó közelebb kerül a befogadókhoz.


A most elemezni kívánt dal és klip 7 hónapja került a nyilvánosság elé, külön számként, hiszen nem tartozik eddigi albumaihoz, sem a 2020-as karanténban kiadott Fotófóbiához, sem a tavaly megjelent Szörnyeteghez.


A klip nyitóképe az előadót helyezi a középpontba, azzal, hogy egyfajta angyali, túlvilági fénnyel világítja meg az arcát. Ezután a háttérben megjelenő templomi szentképek és az előadó egyre távolabbra kerülnek, így láthatjuk a helyiségben jelenlevő sötét emberalakok tömegét. Idővel közelebbről is láthatjuk a tömeg egy-egy arcát, és ha eddig a templomi ikonok és a cím nem sugallták volna eléggé rájöhetünk, hogy éppen egy temetési szertartás helyszínén vagyunk, amelyet a szomorú arcok, valamint a fekete fátylat viselő barátnő képe még inkább körvonalaz.


A temetés bemutatása után régi emlékképek sorozata következik kettőjük szerelméről, amely mintha azt a akarná bemutatni, ahogy a halál pillanatában lepereg előttünk életünk filmje. A szöveg és a képi világ elsőre nem igazán talál, azonban, ha nem csupán a száraz sorokat vizsgáljuk, hanem próbálunk elmenni az elvontabb dolgok felé, és próbáljuk átértelmezi a hallottakat, rájöhetünk, hogy az elhunyt sok mindent magával vinne a világunkból, de legfőképp a kedvesét. Azonban ez nem lehetséges, így felkínálja neki a szebb életet mással, de figyelmezteti, hogy az emlékeket nehéz kitörölni, még akkor is, ha a fényűző élet és a drága vagyontárgyak egy időre el is feledtetik vele.


Az alkotás szövegének nagyszerűségét, véleményem szerint a refrén adja, hisz két olyan dolgot fogalmaz meg, amely a legtöbb fiatal hallgató számára aktuális. Elsősorban azért, mert az első szerelmet, ami szenvedéllyel teli, hisz ekkor tanuljuk, hogy kell bármit is érezni más iránt, egy csodálatos folyamat, hisz minden mást életünk során ehhez viszonyítva fogunk látni. Másodsorban pedig az emberi élet folyamán a szerelem az a társas kapcsolat, ami mindent tud jelenteni a léleknek, így ki lenne az, aki nem kedvesének hangját hallaná utolsóként?


A videóklip ezen részén történik egy törés a szöveg és a vizuális világ között, hiszen bejön egy másik cselekményszál egy boksz jelenetről. Bár többször is megvizsgáltam, de nem látom az összefüggést az eddigi képsorok és e között, azon túl, hogy a bokszoló mellett megjelenik a kedvese. Ha próbálom kicsit absztraktabb oldalról értelmezni, akkor megtörténhet, hogy ezek a képsorok a küzdést próbálják szimbolizálni.


A következő szakaszban újabb cselekményszál jelenik meg egy fiatal fiúról, illetve baráti köréről, amely talán a fiatalságot és a szabadságot hivatott kifejezni, azonban az előző szálhoz képest ennek már van egy kis bevezetése és nem a semmiből bukkan elő, ugyanis a fiú a templomi padok sorai között ül.


A szöveg ezen a helyen számomra meginog, hiszen bár sokatmondóak a sorok mégsem találnak annyira a képi világhoz. Egy-két sor, mégis kivételt képez: ,,majd odaát lelógatom a lábam”, illetve a ,,hotelszobákban szétcsúszva”, ami a fiatal fiú kábítószerhasználatára utal. A ,,hogy legyen, így,/ mondd, hogy menjek el?/ idegen arcok várnak vissza./ hogy legyen, így,/ mondd, hogy menjek el?/ nem maradt idő sem a pánikra” sorok kifejezik az előadó félelmét a hirtelen jött, magányos haláról, ami szintén egyfajta társadalmi félelmet hordoz magában.


A klip végére a három cselekményszál egybefut. Annak ellenére, hogy külön idősávon és helyszínen mozognak, mégis mintha azt akarnák kifejezni, hogy a három halál egy egésszé válik, amelyet az ,, itt már csak szépen lassan fogom bántani magam, hogy tudnék kétszer meghalni” sorok támasztanak alá. Az előadó véres véget ér egy autóbalesetben, a bokszolót az utcán találja meg a halál, idegen emberek keze által, a fiatal fiú pedig a kábítószer áldozata lesz, így válik egy egésszé a három történet.


A klipben vezérmotívumként jelenik meg a halál, amit a cím is jelöl, valamint a továbbiakban vizuális szimbólumokkal is érzékelteti a témát. Ilyen szimbólumok a templom, a fátyol, a vér, a koporsó, a bokszzsákok, a kábítószer, a telefon, amik mind az elmúlás későbbi bekövetkeztét hivatottak kifejezni.


Dzsúdló eddigi műveitől eltérően a Ha meghalok címűnek elég összetett cselekményszála van, több szereplőt vonultat fel, akik különböző idősíkokon mozognak, amire munkássága alatt eddig még nem volt példa. Érdemes megfigyelni a részletekre való odafigyelést, hiszen ez is különbbé teszi a többi alkotásától, az által, hogy a több értelmű sorokat egyedi képekkel ábrázolja.


Az előadó eddigi munkásságának legösszetettebb videóklipjéről beszélhetünk, ami szerintem nem meglepő, azonban mint mindennek, ennek is vannak kisebb nagyobb hibái. Személyes benyomásom szerint a három szálon futó cselekmény bonyolulttá teszi a képsorok értelmezését, azonban talán pont ez adja a videoklip komplexitását. Bár sokféleképpen értelmezhetőek a képsorok és a szöveg, azonban erre csak maga Dzsúdló tud egyértelmű választ adni.


Közeledve az év végéhez, kedvelt zene streaming szolgáltatóink éves összeállítást adnak az évben leghallgatottabb számainkról, albumjainkról és előadóikról. Így történt, hogy a 2022-es évem legtöbbször meghallgatott száma lett a Ha meghalok, és a kedvenc magyar előadóm Dzsúdló. Bár ebben az évben sem hagyott minket zene nélkül, mégis bízunk benne, hogy legújabb három különálló száma egy új album eljövetelét előlegezte meg.


Beke Bőjte Anna

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments