Juhász
Márton, azaz Dzsúdló napjaink egyik legfelkapottabb pop-trap előadója a
fiatalok körében. Az első két album után idén áprilisban Ha meghalok címmel
jelent meg új dala, amely várhatóan egy nemsokára érkező, új nagylemez első
hírnöke lett. Elemzésem tárgyát ez, a számomra azóta kedvenccé vált szám
képezi, amely szerintem szövegét illetően zseniális, azonban a hozzá tartozó
videoklipet eddig még nem volt szerencsém megnézni.
Dzsúdló
sikerének titka talán valahol a karrierje kezdetén gyökerezik, a slam poetry pályafutásánál,
hiszen zenéiben fellelhető két nélkülözhetetlen összetevő, ami a jó slamet
élvezhetővé teszi: az elgondolkodtató szövegsorok, amelyeknek több értelmezése
is megengedett, valamint hogy egy lelki világot tükröz a szöveg, többnyire mély
gondolatokat, ezáltal az
előadó közelebb kerül a befogadókhoz.
A
most elemezni kívánt dal és klip 7 hónapja került a nyilvánosság elé, külön
számként, hiszen nem tartozik eddigi albumaihoz, sem a 2020-as karanténban
kiadott Fotófóbiához, sem a tavaly megjelent Szörnyeteghez.
A
klip nyitóképe az előadót helyezi a középpontba, azzal, hogy egyfajta angyali, túlvilági fénnyel világítja meg az arcát. Ezután a háttérben megjelenő
templomi szentképek és az előadó egyre távolabbra kerülnek, így láthatjuk a helyiségben
jelenlevő sötét emberalakok tömegét. Idővel közelebbről is láthatjuk a tömeg
egy-egy arcát, és ha eddig a templomi ikonok és a cím nem sugallták volna
eléggé rájöhetünk, hogy éppen egy temetési szertartás helyszínén vagyunk, amelyet
a szomorú arcok, valamint a fekete fátylat viselő barátnő képe még inkább
körvonalaz.
A
temetés bemutatása után régi emlékképek sorozata következik kettőjük szerelméről,
amely mintha azt a akarná bemutatni, ahogy a halál pillanatában lepereg
előttünk életünk filmje. A szöveg és a képi világ elsőre nem igazán talál,
azonban, ha nem csupán a száraz sorokat vizsgáljuk, hanem próbálunk elmenni az
elvontabb dolgok felé, és próbáljuk átértelmezi a hallottakat, rájöhetünk, hogy
az elhunyt sok mindent magával vinne a világunkból, de legfőképp a kedvesét.
Azonban ez nem lehetséges, így felkínálja neki a szebb életet mással, de
figyelmezteti, hogy az emlékeket nehéz kitörölni, még akkor is, ha a fényűző
élet és a drága vagyontárgyak egy időre el is feledtetik vele.
Az alkotás szövegének nagyszerűségét, véleményem szerint a refrén adja, hisz két olyan dolgot fogalmaz meg, amely a legtöbb fiatal hallgató számára aktuális. Elsősorban azért, mert az első szerelmet, ami szenvedéllyel teli, hisz ekkor tanuljuk, hogy kell bármit is érezni más iránt, egy csodálatos folyamat, hisz minden mást életünk során ehhez viszonyítva fogunk látni. Másodsorban pedig az emberi élet folyamán a szerelem az a társas kapcsolat, ami mindent tud jelenteni a léleknek, így ki lenne az, aki nem kedvesének hangját hallaná utolsóként?
A
videóklip ezen részén történik egy törés a szöveg és a vizuális világ között, hiszen
bejön egy másik cselekményszál egy boksz jelenetről. Bár többször is
megvizsgáltam, de nem látom az összefüggést az eddigi képsorok és e között,
azon túl, hogy a bokszoló mellett megjelenik a kedvese. Ha próbálom kicsit
absztraktabb oldalról értelmezni, akkor megtörténhet, hogy ezek a képsorok a
küzdést próbálják szimbolizálni.
A
következő szakaszban újabb cselekményszál jelenik meg egy fiatal fiúról,
illetve baráti köréről, amely talán a fiatalságot és a szabadságot hivatott
kifejezni, azonban az előző szálhoz képest ennek már van egy kis bevezetése és
nem a semmiből bukkan elő, ugyanis a fiú a templomi padok sorai között ül.
A
szöveg ezen a helyen számomra meginog, hiszen bár sokatmondóak a sorok mégsem
találnak annyira a képi világhoz. Egy-két sor, mégis kivételt képez: ,,majd
odaát lelógatom a lábam”, illetve a ,,hotelszobákban szétcsúszva”, ami a fiatal
fiú kábítószerhasználatára utal. A ,,hogy legyen, így,/ mondd, hogy menjek el?/
idegen arcok várnak vissza./ hogy legyen, így,/ mondd, hogy menjek el?/ nem
maradt idő sem a pánikra” sorok kifejezik az előadó félelmét a hirtelen jött,
magányos haláról, ami szintén egyfajta társadalmi félelmet hordoz magában.
A
klip végére a három cselekményszál egybefut. Annak ellenére, hogy külön
idősávon és helyszínen mozognak, mégis mintha azt akarnák kifejezni, hogy a
három halál egy egésszé válik, amelyet az ,, itt már csak szépen lassan fogom
bántani magam, hogy tudnék kétszer meghalni” sorok támasztanak alá. Az előadó
véres véget ér egy autóbalesetben, a bokszolót az utcán találja meg a halál,
idegen emberek keze által, a fiatal fiú pedig a kábítószer áldozata lesz, így
válik egy egésszé a három történet.
A
klipben vezérmotívumként jelenik meg a halál, amit a cím is jelöl, valamint a
továbbiakban vizuális szimbólumokkal is érzékelteti a témát. Ilyen szimbólumok
a templom, a fátyol, a vér, a koporsó, a bokszzsákok, a kábítószer, a telefon, amik
mind az elmúlás későbbi bekövetkeztét hivatottak kifejezni.
Dzsúdló
eddigi műveitől eltérően a Ha meghalok címűnek elég összetett
cselekményszála van, több szereplőt vonultat fel, akik különböző idősíkokon
mozognak, amire munkássága alatt eddig még nem volt példa. Érdemes megfigyelni
a részletekre való odafigyelést, hiszen ez is különbbé teszi a többi alkotásától,
az által, hogy a több értelmű sorokat egyedi képekkel ábrázolja.
Az
előadó eddigi munkásságának legösszetettebb videóklipjéről beszélhetünk, ami
szerintem nem meglepő, azonban mint mindennek, ennek is vannak kisebb nagyobb
hibái. Személyes benyomásom szerint a három szálon futó cselekmény bonyolulttá
teszi a képsorok értelmezését, azonban talán pont ez adja a videoklip
komplexitását. Bár sokféleképpen értelmezhetőek a képsorok és a szöveg, azonban
erre csak maga Dzsúdló tud egyértelmű választ adni.
Közeledve
az év végéhez, kedvelt zene streaming szolgáltatóink éves összeállítást adnak
az évben leghallgatottabb számainkról, albumjainkról és előadóikról. Így
történt, hogy a 2022-es
évem legtöbbször meghallgatott száma lett a Ha meghalok, és a kedvenc magyar
előadóm Dzsúdló. Bár ebben az évben sem hagyott minket zene nélkül, mégis
bízunk benne, hogy legújabb három különálló száma egy új album eljövetelét
előlegezte meg.
Beke Bőjte Anna
0 Megjegyzések