Milyen kockázatokat rejt magában az online szexmunkások “termelői piaca”? - XIII. Kommunikációs Napok

A XIII. Kommunikációs Napokon, péntek délután sor került a Tabu témák feszegetésére. Ezen belül meghallgathattuk Guld Ádám, a PTE-BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék adjunktusának előadását az OnlyFans veszélyeiről.

 

Guld Ádám gyakorlott kutató a kommunikáció és a média területén. Előadásában azt a témát boncolgatta, hogy mennyire van párhuzamban a kultúra, a gazdaság és a pornóinfluencerkedés, emellett az utóbbi jelenség veszélyeire is kitért.

 

Az előadás első felében a gazdaság kialakulásáról, jellemzőiről esett szó, a második felében pedig kitért a pornóinfluencerkedésre.


A figyelemgazdaság által az emberek figyelmét áruba bocsátjuk, ebben a témakörben kutakodva felmerül az aranyhal effektus, azaz, hogy a médiahasználók figyelemkoncentrációja egyre csökken. Akárcsak az aranyhalak, az átlagos média felhasználók is csupán 9 másodpercig képesek figyelni egy adott dologra.

 

Háromféle figyelemtípusról beszélt: első a tartós figyelem, mely a mai médiafogyasztókra abszolút nem jellemző; a  szelektív figyelem akkor jön létre, ha egy dologra koncentrálunk, de közben különböző zavaró tényezőket kell kizárnunk; végül, de nem utolsó sorban szó esett a megosztott figyelemről, mely a mai médiafelhasználókra leginkább jellemző, ezáltal napjainkban rendkívül nehéz az emberek figyelmét különböző tartalmak által  megragadni és lekötni.

 

A klasszikus figyelemgazdaságban a fogyasztóra tekintenek erőforrásként, de ez a fajta modell mára válságba került, azonban megjelent egy új paradigma, a kreátor, vagy szenvedélygazdaság, amelyben a tartalomgyártót tekintjük erőforrásnak, vagyis, olyan termékek és szolgáltatások jönnek létre, melyek a tartalomgyártók igényeit próbálják kielégíteni és ezáltal akarják elérni a vásárlókat. Ezzel párhuzamosan több új platform is megjelent: Twitch, Patreon, Shopify, OnlyFans.

 

Rendkívül fontos megemlíteni, hogy az OnlyFans nem pornográf tartalmak közzétételére jött létre, hanem olyan prémium tartalmak megosztására szolgált, ami a felhasználók számára fizetős, viszont azért, hogy a felhasználók fizessenek a tartalomért eléggé izgalmas, érdekes és látványos  tartalmakat kellett gyártaniuk a tartalom gyártóknak.

 

Különböző kérdéseket vet fel a jövőre nézve:

     Hogyan folytatódhat a figyelemért folytatott harc a médiában?

     Van a még jogunk a saját figyelmünkhöz?

     Meg kell-e védenünk a figyelemhez való jogot?

     Van-e a figyelemnek ára?

 

A figyelemgazdaság keretein belül az ingerküszöb folyamatos emelkedése egyre extrémebb tartalmak megjelenését kényszeríti ki, ezáltal jönnek létre az egyre inkább erotikus, vagy éppen pornográf jellegű tartalmak, melyeket a tartalommegosztók azért tesznek közzé, hogy a felhasználók figyelmét minél inkább lekössék. Az elmúlt években megfigyelhettük, hogy olyan influencerek is elkezdtek erotikus tartalmakat gyártani, akik eddig teljes mértékben hagyományos tartalmakat tettek közzé YouTubeon, vagy más platformokon.

  

Előadásának második felében Guld Ádám a pornográfia mediatizációjáról és ennek újabb fajtáiról ejtett szót.  A pornográfia az emberiség kultúrtörténetével egyidős jelenség, azonban minden korszakban máshogy jelenik meg.

 

A pornográf tartalmak fogyasztása is átalakult az évek során. A különböző kutatásokból drasztikus adatokra derült fény: a fiatalok már 9-11 éves korban találkoznak pornográf tartalmakkal és 13 éves kor fölött rendszeres tartalomfogyasztóvá válnak. A társadalomkutatók szoros összefüggést látnak a fiatalkori pornófogyasztás és prostitúcióval összefüggő magatartás között. 97 milliárd dolláros üzletről beszélünk a pornográfia kapcsán, vagyis egy nagyon jól profitáló ágazatról van szó.

 

Különböző felmérésekből kiderült, hogy a COVID járvány pozitív hatással volt a pornóiparra, mivel jelentősen megnövekedett a tartalomfogyasztók száma. Emellett például az OnlyFans-en a tartalomfogyasztók mellett a tartalomgyártók létszáma is megnövekedett.

 

A pornóinfluencerek Guld Ádám meghatározása által azok az online celebek, akik erotikus és pornográf tartalmakat gyártanak és ezzel ragadják meg a fogyasztók figyelmét. Fontosnak tartotta kiemelni, hogy az OnlyFans tartalom előállítóinak csupán 6-8%-a képes jelentős bevételhez jutni, a többségük azonban ebből nem tud profitálni.

 

Ezzel a jelenséggel együtt megjelent a pornóinfluencer-marketing, mely által ezek a személyek termékeket vagy szolgáltatásokat reklámoznak, azonban nem csak szexuális jellegű termékeket. Ezáltal a legtöbb pornóinfluencer a hagyományos közösségi médiában is jelen van, így ez nagy veszéllyel jár, főképp a fiatalokra nézve.

 

Én rendkívül érdekesnek találtam Guld Ádám előadását, tabu témáról lévén szó még inkább megragadták az információk a figyelmemet és úgy gondolom igenis fontos foglalkoznunk ezzel a jelenséggel. Amennyiben a cikk felkeltette az érdeklődésedet és szívesen végignéznéd Ádám előadását, vagy éppenséggel más tabutémák feszegetése érdekel, itt megtalálod a 13.Kommunikációs Napok előadásait.

 

Nyitókép forrása: Kommunikációs Napok szervező csapata

 

Fekete Rita 

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments