Jazz és komolyzene a Kolozsvári Magyar Napokon

Csak pár napja lett vége a Kolozsvári Magyar Napoknak, de máris mindenkiben felmerült a hiányérzet. Ennek az enyhítésére hoztam el egy interjút, amit a Budapest Orchestra Projekt nevű zenekar tagjaival készítettem. A koncert utáni napon Tompa Ábellel, a zenekar karmesterével és vezetőjével, valamint Koncz Kriszta énekesnővel beszélgettem.




Kinek a kezdeményezésére született meg a Budapest Orchestra Project ötlete? Mit kell tudni rólatok?

 

T.Á.: Ez az én kezdeményezésem volt, már pár éve megfordult a fejemben, hogy szeretnék egy zenekart, csak eddig nem igazán volt egy olyan jó ötletem, amire azt tudtam volna mondani, hogy na ez igen, ezzel el lehetne indítani egy saját sorozatot vagy akár zenekart. December körül támadt ez az ötletem, hogy egy nagyzenekaros jazzműsort csináljunk. Az is bennem volt, hogy rengeteg kiváló zenész barátom, és kollégám van, akikkel külön sokat zenéltem eddig is, de így együtt a társaság még soha nem ült össze. Decemberben összeültünk harmincan, és akkor egy magyar és egy amerikai számot felvettünk stúdióban. Utána jött Kriszta (Koncz Kriszta, a zenekar egyik szólistája -szerk.), aki felénekelte az egyik dalt, a másikat pedig egy szintén nagyon jó zeneakadémiás énekes, Mráz Niki, és akkor született meg ennek a koncertrepertoárnak az ötlete. Ekkor egy magyar (Merci mon ami), illetve egy amerikai (Everybody needs a best friend) jazz számot is felvettünk, és ekkor gondoltam, hogy ez milyen jó kis kontrasztos műsor lenne, ezeket a dalokat egymás mellett lejátszva. Azt gondolom, hogy ezek a magyar dalok is épp olyan értéket képviselnek, mint az amerikaiak, és épp annyira megmozgatják egy zenész fantáziáját.

 

K.K: Ábel már az első perctől nagyon konkrét ötletekkel állt elő, ami nekem tetszett is, így én csak eleget tettem a kérésének. Emellett az fogott meg ebben a kezdetleges koncepcióban és Ábel hozzáállásában, hogy kivárta ezt az időt, ameddig megszületett ez az ötlet. Velünk is megbeszélte, és nem kellett sokáig keresni azt a bizonyos közös nevezőt.

 

 

Hogyan alakult ki a jelenlegi csapat? A meghívottak a zenekar állandó tagjai, vagy ez változni fog az idők során?

 

T.Á.: Nekem az az elképzelésem a jelenlegi csapattal, hogy az apparátus minél dinamikusabb legyen, mint emberekben, mint a létszámot tekintve, és lehetőleg mindig azt szolgálja, amit épp játszunk. Ha éppenséggel Mozartot akkor az arra legmegfelelőbb embereket szeretném hívni, erre a műsorra pedig a jazz stílust képviselő szólistákat, főleg fiatal zeneakadémiásokra gondolok, akik nagy részben a barátaim is, de hála Istennek erre a koncertre sikerült olyanokat is elhívni, mint a Modern Art Orchestranak az első trombitását, a kiváló Csizmadia Dávidot, a BJC Big Bangből két harsonást, a Magyar Honvéd zenekarból az első fuvolistát, az Óbudai Danubia Zenekarból egy szaxofonost, de még épül a csapat, és még mindig azt keresem, hogy mi az ideális felállás, bár nekem ez mindig az adott repertoárhoz igazodik. Énekesek szempontjából meg nyilván prioritást élvez, hogy ki az, aki jól tud énekelni, meg hát én úgy voltam javarészt, hogy vagy dalra kerestem énekest, vagy énekeshez kerestem dalt, ami a műsor szempontjából is koherensen működik. De volt arra is példa, hogy meghallottam az Én teszem c. dalt, és tudtam, hogy azt Szilágyi Csengének egy nagyon jó dal lenne, és elhívtam. A Kriszta esetében is ez volt, az It’s wonderful c. zenével.

 

Hogyan éltétek meg az első koncertet, mint csapat?

 

K.K: Igazából ez volt a második koncertünk, az első júliusban volt Budapesten. Tanulságos volt, mert rendesen összerázott minket, és megtanított, hogy mennyire fontos figyelnünk egymásra. Szerintem ez a fokozott figyelem a legfontosabb. Igazából próbáhatunk akármennyit, mert a lényeges dolgok úgyis a koncerten derülnek ki.

 

T.Á: Ez egy nagyon igényes, és nehéz repertoár és kevés idő volt arra, hogy fel tudjunk készülni zenekari próbával, meg az énekesekkel is, de abszolút nekik köszönhető, és az ő érdemük, hogy ez ilyen jól összejött. Azt az energiát, munkát és tudást, amit belepakoltak, innen is köszönöm nekik.

 

Hogyan alakul ki darab? Mi alapján választjátok ki a dalokat?

 

T.Á.: Nekem ez a repertoár valamilyen szinten a szívem csücske, és ezeket mindig is szerettem volna színpadra vinni. Már csak a sorrendet kellett kialakítani, hogy át tudjuk adni az embereknek a koncert élményét, hogy érezzék, eljutnak A-ból B-be. Egyrészt az énekeseket is figyelembe veszem, itt nem is arra gondolok, hogy az adott énekesnek mély vagy magas egy dal, hanem arra, hogy a személyiségét tükrözze, mert ha kiáll valaki, főleg ebben a stílusban, és nem érzéssel, hitelességgel énekli, akkor az egésznek elvész a varázsa. Másrészt az is szempont volt, hogy mivel ez egy új zenekar, össze kell szokni az embereknek, mindenki egy kicsit másképp van, mások a tapasztalatai, egy egészséges kihívás legyen nekik.

 

K.K.: Ezt amúgy nagyon szép volt látni, kívülről is, hogy mennyire lelkesek mert ugye a zenekar többet dolgozott együtt. Többnyire klasszikus zenészekről van szó, s ez nem az a vonal, ennek ellenére mindenki nagyon komolyan odatette magát, s igyekeznek a stílust is magukévá tenni minél hatékonyabban és érzelemdúsan.

 

Mi a számotokra legkedvesebb dal? Melyiket szeretitek a leginkább játszani?

 

K.K.: Én a szolószámaim közül mindegyiket, mert mindegyik egy kicsit más. S ebben is rejlik a pozitívuma a dolognak, hogy nagyon sok féle dal van, és mindenhol más adottságokat lehet előtérbe helyezni. Az It’s wonderfulban azt szeretem, hogy megszólal az az óriási szimfonikus big band hangzás, viszont az elején van egy kis bevezető, ami a lírai éneklést igényel, a Speak lowban, ami az utolsó szolódalom, van egy rész, ahol jazz kombóban játszunk, ami kicsit intimebb is. A trió darabokban pedig azt szeretem, hogy egy kihívás, mert sosem énekeltem Fényes Szabolcs dalokat, de pont ez a szép benne.

 

 

Milyen céljaitok és terveitek vannak a jövőre nézve? A Blue Skies repertoár mellé fog még társulni más is?

 

T.Á.: Ez nyilván attól függ ki mire tart igényt. Ezt a repertoárt még nagyon szeretném játszani ameddig csak lehet. Egy pár dallal nyilván bővítenénk, de már kezd gyorsan kialakulni, és állandósulni a csapat, ezért sietnünk kell vele.

 

A KMN-ra való meghívást hogyan élte meg a csapat?

 

K.K.: A csapat nevében nem tudok beszélni, de nekem egy óriási megtiszteltetés volt ez a meghívás, szerintem ettől jobban is izgultam, de azért, mert szerettem volna, ha az otthoni közösség a legjobb formánkat hallja, és látja.

 

T.Á.: Hatalmas bizalom bizonyítéka volt ez a meghívás nekünk, hogy egy ilyen alakuló projektet nagyszínpadra meghívtak. Számomra azért is volt megtisztelő, mert ez a szülővárosom. Az ember ilyenkor azt érzi, hogy valamit visszaadhat abból, amit kapott, és meghálálhatja a támogatást, ami felé irányul. Az együttes nevében meg csak annyit mondhatok, hogy én azt éreztem, hogy ők is nagyon élvezték, várták, készültek rá, s mivel megkaptuk ezt a felkérést egyre nagyobb hitük van ebben a projektben, és szívesebben csinálják, mert azt látják, hogy van miért, és motiválja őket.

 


Hálásan köszönöm Ábelnek és Krisztának az idejüket, türelmüket, és a lehetőséget, hogy személyesen beszélgethettünk, egy nagy élmény volt. Ők voltak nekem az első face-to-face interjúalanyaim, s ennél jobb kezdetet nem is várhattam volna. Nagyon sok sikert kívánok nekik, és az egész csapatnak, várunk vissza jövőre is titeket. De addig tudjátok, hallgassatok sok jazzt, de csak Budapest Orchestra Projekt előadásában, és olvassatok sok Perpsit!

Poka Kriszta

Nyitókép forrása: Kolozsvári Magyar Napok Facebook oldala

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments