Ébredés a színpadon és azon kívül is - harmadéves színis előadás

Ébredés címmel játszották a kolozsvári BBTE Magyar Színházi Intézet harmadéves színészei a kar épületének Harag György Stúdiójában március 16-án mozgásszínházi előadásukat. Az előadás „ébredéssel” indult: egy lepel alatt láthatatlan testek, majd kapkodó karok ébredtek. A nézői élmény érzelmi ébredéssel bírt. Mozgásról kevésbé van eszköztárunk beszélni, mint bármely prózai műfajról, megpróbálok mégis legalább egy töredéket átadni a gondolatébresztő fellépésből.



Mint teatrológus hallgató, magam is csodálom a harmadéveseket, akik ilyen érzéki alkotást tudtak színpadra vinni, csupán három év színészképzés után. Tudom, egészen mostanáig ennyi volt az alapképzés, de ahogyan mindenki élete során folyamatosan újratanul, a színész szerintem kétszeresen is. Mindenből tud újat kihozni, amihez minden bizonnyal az kell, hogy mindig tudjon fejlődni, és mindig lássa, hogy annál, ahol tart tud még több lenni.

Ilyen valahol az Ébredés érzése is: mindig felismered, hogy van valami új. Így ébredünk fel minden reggel, tudva, hogy van, ahol fejlődnünk. Így ébredünk rá valamire, tudva, hogy van ennél még több. Így ébredünk meg, hirtelen, tudatában valamilyen lehetőségnek. Amikor ébredsz: előre látsz, amikor egy egyetemet fejezel be: ugyancsak előre látsz.

Az előadás Szophoklész tragédiája, a Trakhiszi nők nyomán készült. Rendező-koreográfusként Kis-Luca Kinga dolgozott az előadás létrejöttén, dramaturgja Lovassy Cseh Tamás volt, színészei pedig: Imreh Tamás-Zsolt, Kovács Emma, Kúti Margit-Mária, Nagy Juliánna-Noémi, Pálfalvi Eneh-Éva, Pánczél Kriszta, Róbert Szilárd, Szlivka Mercédesz-Dóra és Szőcs Noémi.

Ha lebutítanám a Trakhiszi nőket, vagy – ne mondjuk ilyen csúnyán – szóval, ha egy kevésbé érdeklődő, esetleg laikus személynek kellene beszélnem róla, azt hiszem azt mondanám, hogy egy görög mitológiai alapú megcsalástörténet. Ebben a megcsalástörténetben van szerelem, varázsszer, szörny, és van a görög tragédiáktól kezdve drámára erősen jellemző felismerés és halál is.

A mozgással kifejezővé vált ezek sokasága, egyértelműen színre került a szerelem, a halál. De az is a szép ebben a kifejezéshiányban, ami engem kezdőpályásként mindenképp érint, de talán a gyakorlott színházzal foglalkozókat is, hogy láthatunk benne mást, láthatunk benne többet. Én felleltem az előadásban a szörnyet, és a varázsszerrel átitatott anyagot is. Viszont lehet, hogy ez csupán az én értelmezésem. Illetve nyilvánvalóan jelen volt az említett megcsalás-esemény is. A görög tragédiák felismerése pedig maga az ébredés.

Az előadás kezdetén csupán a korábban említett leplet látjuk, talán van valami alatta, talán csak pár bútorelem, talán elő személyek. Elindul a zene és a lepel mozogni kezd, morajlik, hánykolódik, valami vagy valaki(k) szabadulni akar(nak). Ezt követően karok bújnak elő a lepel alól, nyúlnak valami után, vagy éppen kapaszkodnak. Ez a lepel öleli körül az előadást, ahogyan a színészeket is, mintegy központi elemként végigvezetve a történetet.

Ezt követően arcok bújnak elő, majd megkezdődnek az események, a színen egyelőre csak női karakterek. Mozgásukban már kibontakozik egy konfliktus, valamilyen korlátok, gátlások, valamilyen veszély. Időközben be-be lép két különböző férfi karakter is, a konfliktus teljessé válik. Hogy mi történik az események során, azt meghagyom mindenkinek, hogy maga élje át, míg a történettel is ismerkedik.

A finom mozgás érzékivé teszi a látottakat, a mozdulatok kifejeznek, így saját érzéseid gondolataid által forgalmazódnak meg. Számomra gyönyörű a mozgás, nagyon kifejező az előadás során is. Mindenképp egy élmény és mivel csupán ötven perc, így tényleg ajánlom mindenkinek, hogy tekintse meg, amikor még játsszák. Támogassuk friss művészeinket, hiszen egyszer ráébredünk, hogy ők a jövő alkotói is.

 

Nyitókép: BBTE Magyar Színházi intézet

Szécsi Bernadett

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments