Színház fényév távolságból

Nem sok színházi előadást adnak elő ezerszer, de A padlás egyike ezeknek a különösen népszerű kivételeknek: november 14-én 999-ik alkalommal is szilvás gombóc volt a menü a budapesti Vígszínházban – két előadás lett volna aznap, de csak az estit tartották meg, azt is élő közönség nélkül.



Az 1988-ban bemutatott előadás 32 éve van a Vígszínház műsorán, szereplőit több generáció játszotta. A darab sikerét jól mutatja, hogy a különleges alkalomra szervezett online közvetítésre végül nem mindenki tudott belépni időben, a nagy érdeklődés miatt. Akinek viszont sikerült bejutnia, annak maradandó élményben volt része.


A vírushelyzet miatti korlátozások a színházakat is online térbe költöztették. Erre a célra mostanra több weboldal is létrejött, ahol a nézők jegyet válthatnak a közvetítésekre, így támogatva a vírus miatt bezárt színházakat. A virtuális színházjegy birtokában én is fél órával kezdés előtt gép elé ültem, és jópár sikertelen próbálkozás után bejutottam. Negyed óra várakozás és Rudolf Péter színházigazgató beszéde után végre el is kezdődött az előadás, felcsendültek az első dallamok, és színpadra léptek a padlás szellemei.


YouTube-on fent van a régi szereposztással játszott verzió, így a történet nem volt ismeretlen előttem: bolyongó szellemek sok sikertelen próbálkozás után Rádiós és Mamóka padlásáról hívják a Révészt, hogy elvigye őket az emlékek földjére, de a házban bújkáló gengszter, Barrabás B. Barrabás érkezése, és a bűnöző után nyomozó rendőrség megnehezíti a négy meselény hazajutását. Bár a jelenlegi szereposztás számomra nem tudta felülmúlni a régi verziót,  a jól sikerült pillanatok így is többségben voltak, és nagy élmény volt újra átélni a történetet, és hallani a dalokat.


Az első felvonás végén húsz perc szünet volt az előadásban. Az online nézők ezalatt egy kisfilmet láthattak, amiben az alkotók meséltek a darab születéséről: honnan jött az ötlet Sztevanovity Dusánnak, hogy mesemusicalt írjon, hogyan fogtak neki az alkotásnak Presser Gáborral és Horváth Péterrel, de az is kiderült, miért épp szilvás gombócot főz Mamóka a szellemeknek.


Nem szándékos különlegesség volt ezen az estén, hogy Wunderlich József egy ponton elejtette a kezében tartott tükröt.


„Többiek azt mondták, amikor sikerült elkapnom a tükröt, hogy Kaszás itt volt velem. Én is éreztem, de nem csak ő, az összes alkotó velünk volt. Nagy küzdelem volt, de azt hiszem, megérte. Magunkkal visszük a ma estét sokáig. Én - azt hiszem - életem végéig” – mesélte az előadás után írt Facebook posztjában a színész.


Az előadás vége a nézők hiánya miatt megint eltért a megszokottól: miután elénekelték az utolsó dalt, a színészek néma csendben hajoltak meg és integettek a kamerának, azonban a képernyőkön megjelent a felirat: Halljuk a tapsot! ...És köszönjük!




A taps pedig tényleg ott volt képernyők előtt, az enyém előtt biztosan, hiszen ezt a darabot nem lehet nem szeretni. Aki még nem látta, annak mindenképp ajánlom, hogy nézze meg egyszer, valamilyen formában, mert kell egy hely, hol néha másról álmodunk.


Mihálykó Tihamér

Fotók forrása: A padlás színházi előadás közbeni képernyő felvételek

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments