Néhány jó tanács az induláshoz – ilyen volt a Médianapok 3.0

Fotókról, mémekről és a vállalkozásépítésről is sok újdonságot tudhattunk meg a Zoomon megtartott Médianapok konferencián. Olyan előadókat ismerhettünk meg, mint Hegyi Júlia Lily, fotós, Vanyovszki Mária, kommunikációs szakértő vagy André Ferenc, slammer és költő. 



Idén sem maradt el a BabeşBolyai Tudományegyetem újságírás szakos diákjainak kétnapos konferenciája, a Médianapok 3.0. A járványügyi helyzet beleszólt ugyan a lebonyolításba, de az előadásokat Zoomon és Facebookon is élőben követhették az érdeklődők. A szervezők olyan témákkal készültek, amelyek a fiatalok nagy részét érdekelhetik.


Az első előadást Magyarország egyik legkeresettebb koncertfotósa, Hegyi Júlia Lily tartotta, aki szakmájának érdekességeiről, nehézségeiről és személyes tapasztalatairól beszélt. Karrierje a budapesti Akvárium Klub nagytermében, a Vad Fruttik fellépésén kezdődött, az volt ugyanis az első komolyabb koncert, amelyen fotózhatott. Azóta olyan népszerű zenekarokkal dolgozott együtt, mint a Margaret Island, a Bagossy Brothers Company vagy éppen a Follow the flow. Elmondása szerint a fotós szakma sok lemondással jár, a családi összejöveteleket és az ünnepeket például teljesen el lehet felejteni. Néha fárasztó is tud lenni számára a munka, mert minden apró részletre figyelnie kell, nemcsak arra, hogy a színpadon mi történik, hanem a közönség reakcióira is. A nehézségek ellenére imádja a fotós életet, könnyen megtalálta benne a helyét. Csalódottan veszi tudomásul, hogy az újságok gyakran úgy közölnek képeket, hogy semmilyen formában nem tüntetik fel a készítő nevét.

„Sajnos az online magazinok szerkesztői az esetek felében nem írják oda a nevem a fotóim alá, pedig csak néhány kattintásukba kerülne. Lassan örülök annak, ha ezt egyesek megteszik, ami furcsa, mert mindenki számára természetes dolog kellene legyen”- magyarázta a fotós, aki pozitív visszajelzésként éli meg, hogy ismerősei már a színviláguk alapján is felismerik képeit.

A kapcsolatépítés mellett az is fontos számára, hogy megbízhatónak tartsák, ezért nem szokott visszamondani munkákat, még akkor sem, ha időközben jobb ajánlatot kap. A kezdőknek azt javasolná, hogy először telefonnal próbálják ki a fotózást, mert azzal is lehet kiváló minőségű képet készíteni. Szerinte profi gépet akkor érdemes venni, ha eléggé kitartónak és elkötelezettnek érzi magát az ember.



A folytatásban Vanyovszki Mária, kommunikációs szakértő saját történetének példáján keresztül látta el hasznos tanácsokkal a vállalkozó kedvű fiatalokat. A Kolozsváron végzett szakember több mint tíz év vállalati tapasztalat után, néhány évvel ezelőtt indította el saját online magazinját, az asalon.hu portált.

Előadásában kiemelte a szakma sokrétűségét, hogy a jó újságírónak mennyi mindenhez kell értenie, miközben az is fontos, hogy legyen olyan terület, aminek a megkerülhetetlen szakértőjévé válhat. Fontosnak tartja a személyes történeteink felvállalását is, amikor a nehéz élethelyzeteinken keresztül meg merjük mutatni törékeny, emberi mivoltunkat, és ezzel válunk igazán erőssé és képessé bármire.
Véleménye szerint mindig kell lennie mondanivalónak is, amire felépíthetjük a vállalkozást. Szerencsés az, ha ez összekapcsolódik egyfajta belső, személyes vállalással és valami újat hoz a társadalomba.

 „Olyan emberekkel vedd körül magad, akiknek hasonló a motivációja, az érdeklődése! Úgy irányítsd őket, hogy közben te magad is csapatjátékos maradsz! Figyelj a képességeikre és adj teret nekik, hiszen így valósulhat meg olyan eredmény, ami még több emberhez jut el, még több embernek tetszik” – emelte ki továbbá a csapatépítés fontosságát.

A személyes image építést szintén elengedhetetlennek tartja, ahogy a minél több fórumon való jelenlétet is. A konkurencia fogalmát teljesen átértelmezi. Nem versenyhelyzetként tekint rá, hanem megerősítésként, ami arra sarkallja, hogy saját munkáit továbbfejlessze, illetve újabb ötletei megvalósításába vágjon bele.

A rövid előadássorozatot André Ferenc költő, slammer zárta szombaton, aki többek között a mémek és a humor társadalmi szerepéről beszélt. Szerinte manapság a mémek olyan kulturális kódot és világszíntű kapcsolódási pontot jelentenek, amely mindenki számára érthető. Általában hétköznapi történésekről szólnak, amelyek mindannyiunk életében előfordulhatnak, így könnyen tudunk azonosulni velük. Most, a karantén idején ez még inkább így van. Továbbá úgy gondolja, hogy a nehéz helyzetek humoros megközelítése segíthet nekünk túllendülni rajtuk. A fekete humor akár a tragédiáktól is eltávolíthatja az embereket és segíthet nekik feldolgozni azokat.

„Nagyon vékony az a határ, ami a viccelődés és a másiknak a tudatos megbántása között van. Biztos, hogy mindenkinek van olyan barátja, akivel egymást folyamatosan szivatják, de mindketten tűzbe tennék kezüket a másikért. Fontos, hogy a vicc alanya érezze, hogy amit a másik mond vagy tesz, az nem megalázás, hanem humor”-éreztette a fogalmak közötti különbséget André Ferenc.

Szerinte a mémkészítésben is fontos, hogy ne az embert akarjuk nevetségessé tenni, hanem az adott helyzetet. A fő cél egymás jókedvre derítése, nem a kigúnyolás. A humor által rávilágíthatunk olyan valós társadalmi helyzetekre, amit problematikusnak tartunk, és ezáltal kicsit elgondolkodtatunk másokat. Az előadáshoz, ahogy a többihez is, hozzászólhattak a nézők is, így végül érdekes beszélgetés alakult ki a témáról.

A konferencia előadásait vissza lehet nézni a Médianapok Facebook oldalán.

Gebe Zoltán


Nyitókép: Molnár Boglárka fotója André Ferenc előadásáról

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments