A lány szerepét
Sasha Luss fiatal orosz színésznő és fotómodell játssza, alakítása elismerésre
méltó ahhoz képest, hogy pályája során másodszor kapott szerepet nagyfilmben.
Anna lecsúszott drogfüggőből lett a KGB embere, legfőbb célja, hogy egy napon
szabad lehessen. Nem csupán a beépüléshez és a célpontok likvidálásához ért,
ezek mellett szépségével, illetve erős személyiségével képes manipulálni az
önmagukat tévedhetetlennek hívő férfiakat is. A néző számára nem egyértelmű,
hogy érez-e szerelmet bármelyikük iránt, valamiféle kötődést biztosan, viszont
egyértelműen nem létezik számára olyan érzés, amiről le nem mondana a
szabadságért cserébe. Nem meglepő, hogy egy nőt tud a legkevésbé megvezetni, a
Helen Mirren által alakított nagymúltú KGB ügynök, Olga, úgy ismeri Annát,
mintha a saját lánya lenne, egyértelműen ő a film egyik legokosabb karaktere. A
színésznő egyébként a Red filmekben is hasonló szerepet játszott, ezúttal sem
lehet panasz az alakítására. Nem könnyű megkülönböztetni pozitív és negatív
szereplőket, leszámítva Vaszilijevet, az orosz Állambiztonsági Bizottság igazgatóját,
aki megbontotta a CIA-val való békésnek mondható kapcsolatukat.
A film kevés akciójelenetet tartalmaz, viszont
részletesen bemutatja Anna megbízásainak nehézségeit, akinek többek között
viszonoznia kell egy francia lány közeledését is. A gyakori időugrások
kiszámíthatatlanná teszik a történetet, beleértve a végkifejletet. Az események
az 1980-as évek második felében zajlanak, ez már a sztori elején kiderül. A
kémfilmek kedvelői mindig számítanak fordulatokra, tehát ezek nem érik őket
váratlanul, de képesek fenntartani az érdeklődésüket, az Annában pont annyi van
belőlük, amennyitől még nem lesz élvezhetetlen a sztori. A CIA ügynökeinek
színrelépése is szükséges a szálak összekeveréséhez, a történet ettől lesz
kellően bonyolult. Az operatőri munka nem nevezhető kiemelkedőnek, néhány
jelenet nagyobb hatást válthatna ki a nézőből, ha más kameraállásból mutatnák
meg, viszont a film nem veszít sokat emiatt minőségéből.
A műfajra jellemző,
hogy a rendezők érzelmes részeket is beiktatnak a történetbe, hogy az
utolérhetetlen, szinte sosem hibázó karakterek ne robotoknak, hanem húsvér
embernek tűnjenek. Az Anna esetében viszont szokatlanul sok kulcsszereplő
mutatja meg érzelmes oldalát, ami legtöbbjüknél a lány iránti vonzalmukban
nyilvánul meg. A főszereplő nehezen tudja elnyomni a benne szunnyadó dühöt, és
több alkalommal félelmei is előtérbe kerülnek. Ez a kísérlet a rendező részéről
végül nem vitte rossz irányba a filmet, túlzás lenne nyálasnak nevezni a
sztorit és ezek nélkül talán nem tudott volna maradandó élményt okozni.
Gebe Zoltán
0 Megjegyzések