A 16. Kolozsvári Magyar Napok
programrengetegje témákban és meghívottakban is garantálta a sokrétűséget az
érdeklődők számára. A fiatalokra nemcsak mint potenciális hallgatóságra,
résztvevőkre tekintettek, hanem a rátermettekre bizony előadókként is.
Augusztus 20.-a delén az Ifjúsági Udvarban a fokozatosan feltörekvő Mediahive marketingcsapaté volt a színpad. Három tagja, Zilinszki Botond, Essig-Kacsó József és Győrki Norbert kendőzetlenül, az őket jellemző jókedvvel és kreativitással tartotta meg a Lépésről lépésre a kreatív tartalomgyártásig – gyakorlati példák, közösségi médiatrükkök és márkaépítés fiataloknak című workshopjukat.
Eredményességük több szempontból is sikeresnek
minősült: közvetlenségük, bátorító nyitottságuk és humoruk megalapozta a köztük
és a hallgatóság közötti hangulatot, utóbbitól szép számban érkeztek a
kérdések, a srácoktól pedig az őszintén kifejtett válaszok; a gyakorlatias
javaslatoknak és észrevételeknek a tartalomgyártást, illetve a márkaépítést
illetően mind az átélt tapasztalatok háttere szolgált forrásul, így emlékezetes
történetek, esetek elmesélése is színesítette az elhangzottakat. A workshop
alappilléreit az általuk összeírt tíz jótanács jelentette, amikkel párhuzamosan
a helyben feltett kérdések bővítették a tartalmasságot. Ahogy a srácok munkája,
úgy a csapat is többgenerációs érdekeltségnek örvendhetett, hiszen a tudakozók
sora életkor szempontjából is változatosnak számított. Bár érthető módon a
workshopon a szakmai részre lett nagyobb hangsúly fektetve, fiatal előadóink
készek voltak lapunknak is válaszokat adni ‒ immár több teret engedve a
személyesebb élményeknek.
Kérlek, meséljetek nekünk egy kicsit a
kezdetekről. Honnan jött az ötlet? Hogyan találtatok egymásra?
Zityó: Először Győrki és én
ismerkedtünk meg és működtünk együtt a BDSZ-nél, egy esemény aftermovie-ján
dolgoztunk.
Győrki: A diáktanács médiás
munkacsoportja lényegében kettőnkből állt, így a közös munka már régebbre
nyúlik vissza.
Zityó: 2023 novemberében kezdtük el
ezt az egészet, Győrki videózással foglalkozott, én fotózással, így szuperül
kiegészítettük egymást. Kisebb projektjeink voltak egészen a Mumush
fesztiválig, ahol csatlakozott hozzánk Panna és Maró, Kolcsár Panna és Marosi
Tamás.
Győrki: Az elején kisebb lépésekben
kezdtünk: konkrétan mi kértük fel az embereket ballagási fotózásra még a szezon
előtt, és míg Zityó készítette a képeket, én eközben forgattam erről egy
promóviedót, reklámanyagként.
Józsi: Én később csatlakoztam a
csapathoz. A srácokkal már ismertük egymást, és Vibe-ra hívtak segítségül, így
azóta vagyunk öten.
Kinek mikor kezdődött a fotózás,
videózás iránti szenvedélye, érdekeltsége?
Józsi: Nekem régi múltam van ezzel.
Nagyapám híres fotósként és filmesként dolgozott, még kicsiként tanított meg
vágni, filmezni, de abban az időszakomban nem igazán érdekelt ez, inkább a
számítógépen játszottam. Éppen azután mozgatott és szólított meg jobban ez a
világ, miután meghalt. A refisek hívtak egy képzéshétvégére, mert tudták, hogy
van egy kamerám, és az arról készült anyagról nagyon jó visszajelzéseket
kaptam. Utána hívtak DÖKSZAB-ra, majd a KMDT-be, és onnantól, tehát tizediktől
indult meg igazán életemnek ez a része.
Győrki: Kiskoromban hirtelen
felindulásból megjött a kedvem a videózáshoz, emiatt nagyon-nagyon szerettem
volna egy akciókamerát. Ezt végül meg is kaptam, mégsem használtam, akkor
valahogy nem volt folyamatos a lelkesedésem eziránt. Mikor legközelebb újra
találkoztam a videózás lehetőségével, rögtön éltem vele, és azóta már
beszélhetünk a folytonosságról.
Zityó: Kilencedikben kezdtem el
fotózni. A suliban, a Filmtekercs klubban tanítottak meg, apum régi gépével.
Igazából mindenhová vittem magammal, gyakorolgattam, így egyedül is kitanultam
a fotózást. Tizedikben felkértek, hogy legyek a klub elnöke, ami még közelebb
hozta ezt az egészet hozzám, nagy élmény volt.
Mi a története a névválasztásotoknak?
Győrki: A hive angolul kaptárt
jelent. Az volt a fő gondolatunk, hogy minden médiával kapcsolatos dolgot meg
lehessen találni egy helyen, és ‒ ezúttal is el kell süssem ezt a viccet ‒,
mivel olyan szorgosak is vagyunk, mint a méhecskék, így döntöttünk a Mediahive
név mellett.
Milyen a közös munka? Esetleg van egy
főnök?:) Ki milyennek érzi a csapat dinamikáját?
Győrki: Mindenki nevében merek
beszélni, hogy szerintem egyikünk sem érzi azt, hogy lenne egy konkrét „főnök”.
Projektfelelős van, az adott munkánkra ő kommunikálja le a feladatokat a
csapatnak. Nincs köztünk hierarchia, és nagyon jó így dolgozni együtt.
Zityó: Igen, és ezt szeretnénk is
tartani, valószínűleg elrontaná a közös munkát, ha valakit főnökszerűen
kiemelnénk. A csapatmunka hívei vagyunk, és ezt is éljük meg, ráadásul élményként.
Beavattok minket egy kicsit abba,
hogyan oszlanak meg köztetek a feladatok, és hogyan jártok el a hétköznapokban
a munkát illetően?
Józsi: Tanév közben heti gyűléseket
tartottunk, amikor megbeszéltük, ki hogyan haladt a saját munkájával, milyen új
lehetőségek, projektek merültek fel, milyen cégeket találtunk még, ilyesmik, és
ezek nagyon vagányak voltak. A messenger-csoportunk folyamatosan pörög, bármi
történik, azt mindig aktívan használjuk.
Győrki: Ügyfélkereséssel én és Zityó
foglalkozunk, ilyenkor a cégek telefonos elérhetőségein keresztül vesszük fel a
kapcsolatot velük, és kínáljuk a szolgáltatásainkat, mesélünk magunkról, a
cégünkről.
Milyen nem várt, meglepő tapasztalat
ért benneteket az eddigiek során?
Józsi: Számomra meglepő a Vibe-bal
kapcsolatban történt. A srácok először ingyen elvállalták a fesztivált, aztán
valahogy elkerültek a Vibe Streetbe. Ott megtetszettek a Diversity-seknek, akik
nagyon megszerették azt, ahogy dolgozunk, amit eredményül felmutatunk, és
szerintem minket is megkedveltek, így végül anyagiakban is kifizetődött a
munkánk. Egy komolyabb meglepetésként az ért, hogy mennyire jó fej és nyitott a
többi ügynökség felénk, mint újak. Egyáltalán nem ellenfélként tekintenek ránk,
hanem nagyon segítőkészek, támogatóak.
Zityó: Ez nagyon pozitív
csalódásként ért engem is. Ami még meglepett, hogy a fesztiválokon a munka
mellett belefér egy kis szórakozás is.
Józsi: Vagy a szórakozás mellett egy
kis munka…
Győrki: Én nem számítottam arra,
hogy egy idő után könnyen is felkereshetnek minket egy-egy nagyobb munkával.
Például az ügynökséggel, amelyik meghívott minket Untoldra fotózni, videózni,
egy reklámforgatáson találkoztunk. Épp egy pizzázónak forgattunk tartalmat az
étterem helyszínén, és civilben volt ott az untoldos ügynöknő a férjével.
Látták, ahogy a kamerákkal dolgozunk, odajöttek hozzánk, rákérdeztek, mit
csinálunk, és a következő pillanatban már nyújtotta a névjegykártyáját, hogy
hívjuk fel.
Józsi: Ott kell lenni mindenhol, és
csak érkeznek ezek a meglepetések.
Kinek mi volt a kedvenc projektje?
Győrki: Nekem az Untold.
Józsi: Nekem az MMDSZ Diáknapok. Ott
teljesen szabadkezet kaptunk a munkánkhoz, ami jól esett, és teret kaphatott a
kreativitásunk.
Győrki: A kreativitás szempontjából
tényleg az volt a legjobb.
Zityó: Én is az MMDSZ Diáknapokat
mondanám, szuperül sikerült.
Adódott eddig olyan nehézségi helyzet,
aminek a megküzdése tanulságos tapasztalatot jelentett?
Zityó: Akadtak kliensek, akikkel
nehezen tudtunk eredményesen egyeztetni az anyagon. Teljesen fair, hogy vannak
elvárásaik, de ha azok folyamatosan változnak, vagy kevésbé konkrétak, és a
tizedjére módosított változatot is elégedetlenül visszaküldik, majd inkább kérik
az első változatot, akkor néha nehéz tud lenni az együttműködés velük.
Józsi: Tanulságos esetet jelentett
mindegyikünknek, ami egyszer Győrkivel történt meg. Új kamerát vett, még
ismerkedett vele, de az egyik helyszínen azzal videóztunk. Utólag derült ki,
hogy nem jó beállítással vettük fel a teljes anyagot, amit utólag katasztrófa
volt vágni. Azóta nagyon odafigyelünk arra, hogy úgy dolgozzunk élesben, hogy
biztosan kiismerjük az új vagy régi eszközeinket.
Milyen visszajelzéseket kaptatok eddig
a munkátokról, vállalkozásotokról?
Józsi: Nagyon pozitív
visszajelzéseket kapunk az esetek legalább kilencven százalékában. A maradék tíz…
inkább furcsább esetekben lépnek fel.
Győrki: A negatívak talán a
kommunikáció elcsúszása miatt születnek. Ilyen, ha a kliensek nem ismertetik
velünk az elvárásaikat, elképzeléseiket, amik már az elején bennünk is
letisztáznák az irányt az adott munkával kapcsolatban.
Józsi: Feltöltő érzés volt a
fesztiválok után hallani a dicséreteket, Vibe, Mumush, MMDSZ Diáknapok után,
hiszen ezek az elégedettséggel teli visszajelzések táplálnak minket.
Győrki: Azt vettem észre, hogy az
embereknek tetszik, hogy ‒ elnézést, de ‒ pofátlanul fiatalok vagyunk, és
merünk újítani.
Zityó: Tényleg érkeznek pozitív
megerősítések az innovatív ötleteinkre, ezek még inkább motiválnak.
Mit élveztek a legjobban a munkátokban?
*Mindhárman
egyszerre*: A csapatot. A csapatmunkát.
Józsi: Jó olyan emberekkel együtt
dolgozni, akik értenek a dolgokhoz, egyenként is bárkire rá lehet bízni egy-egy
feladatot. Úgy, hogy ügyesek a srácok és szuper az összhang, el tudunk jutni
vagány helyekre.
Győrki: Nekem energiát ad az, amikor
velük dolgozom. Másképp én egyedül megbolondulnék.
Mit üzennétek az olvasóknak?
Zityó: Ha bármilyen mértékben is, de
érdekli őket a tartalomgyártás, fotózás, videózás, kezdjenek el most
foglalkozni vele. Kérjenek segítséget a környezetüktől, nyugodtan tőlünk is,
keressenek minket ezért.
Győrki: Ne szégyelljék magukat. Ne
szégyelljék magukat kirakni, promózni, ne szégyelljék elkezdni, megtenni az
első lépéseket.
Józsi: Én azt üzenném, hogy nem
olyan rossz az ingyen munka. Nem lehet egyből pénzt kérni, amíg nincs semmi a
kezedben, nincs mit felmutatnod.
Zityó: Így van, valahol mindig el
kell kezdeni.
Józsi: Közösségileg is nagyon szuper
élmény, ha önkénteskedik az ember.
Fényképek: Mediahive és a szerkesztő képei
Jude Julia
0 Megjegyzések