Idén immár nyolcadik alkalommal rendezték meg az Interferenciák nevű
színházi fesztivált, amely idén 9 országból 14 társulatot hívott meg, hogy
színesítsék a fesztivál idei programját. A 11 napos fesztivál ideje alatt
láthatunk rengeteg, jobbnál jobb darabot, amelyek még azokat is odavonzzák a nézőtérre,
akik egyébként nem annyira rajongói a színháznak.
"Mindenesetre a kolozsvári társulat a szokásosnál extravagánsabb módon tálalja az eseményeket." - kép az előadásból |
November 17-én, a fesztivál ünnepélyes megnyitóját követően a tavaly bemutatott
Hamlet került terítékre a Szamos-parti színpadon, és kétség sem fér hozzá, hogy
bármennyi ideje is játszák a darabot, még mindig megtelik a nézőtér. Így történt
ez most is.
William Shakespeare méltán elhíresült darabja egészen más megvilágításba került a Tompa Gábor által rendezett előadásban. Mindenesetre a kolozsvári társulat a szokásosnál extravagánsabb módon tálalja az eseményeket. Kétségtelen, hogy a Hamlet modern köntösbe takargatva szinte már-már karikaturisztikus módon mutatta be a dán királyfi történetét.
Ebben a feldolgozásban szinte már nem is drámáról sokkal inkább tragikomédiáról beszélünk, hiszen a darabban megjelenő szarkasztikus humor nagy szerepet kap, amely néha felrázza a nézőt a hosszú, filozofikus monológok kábulatából, mindezt egy Shakespeare műtől abszolút nem várt könnyedséggel teszi.
Nyilvánvalóan nem a humor az egyetlen dolog, amely kizökkent az alapmű
komorságából, hiszen a zene meg a látványvilág sem épp a megszokott módon
tálalja a királyfi drámáját. Néhány részlet jobban fel lett nagyítva, valamint
meg lett változtatva a modern igényeknek megfelelően.
"Hogyan is lehetne könnyebben kifürkészni egy férfi titkait, ha nem a női báj segítségével?" - kép az előadásból |
Azonban nem lehet azt mondani, hogy minden változtatás a darab előnyére
vált volna. A Hamletet megfigyelő kémek Rosencrantz és Guildenstern szexualizálása
például szerintem teljesen szükségtelen döntés volt, ám való igaz, hogy a
Hamletet manipulálni akaró személyeket ily módon
könnyebben be lehet vonni a cselekménybe. Hogyan is lehetne könnyebben
kifürkészni egy férfi titkait, ha nem a női báj segítségével?
A hangulatot kissé az is megtörte számomra, hogy igazodva korunk
állítólagos elvárásaihoz a zenei alap néha egyszerűen csak kidobott a színházi
élményből, ami után nehéz volt visszazökkenni a drámához. Ehhez hűen pedig a sztori
végén lévő csattanó sem ütött akkorát, hiszen azon a ponton a néző már nem
igazán tudta, hogy mit is kellene várnia. A darab hangulata ennek megfelelően
ingadozó volt, ami végül is nem nagy baj, hiszen az őrültséget megjelenítő
Hamlet érzéseihez igazodott.
"(...) oly módon tükrözte a fájdalom és bosszúvágy által hajtott királyfi érzéseit, ahogyan az író maga is megálmodhatta." - kép az előadásból |
A színészi gárdát tekintve teljesen meg lehetett elégedve a közönség, nem
csak a pikáns részleteket értve ez alatt. A címszerepet alakító közönségkedvenc
Vecsei H. Miklós ismét bizonyította, hogy érti a dolgát, ám számomra néha-néha
azért még felrémlett a valaha volt Pál utcai fiú. Ennek ellenére oly módon
tükrözte a fájdalom és bosszúvágy által hajtott királyfi érzéseit, ahogyan az
író maga is megálmodhatta.
Tőtszegi Zsuzsa, mint Ophélia - kép az előadásból |
A női vonalat tekintve Tőtszegi Zsuzsa Ophéliája valósághű hősnő volt, remekül eljátszva kellő könnyedséggel és bájjal fűszerezve a hölgy keserűséggel teli szenvedését.
Összefoglalva, a Hamlet minden gyengesége ellenre ajánlani tudom a
megnézését, hiszen tagadhatatlan, hogy alapmű, amit látni kell, akár színház
rajongó valaki akár nem.
Az Interferenciák fesztivál pedig továbbra is érdekes előadásokkal várja az
érdeklődőket. A jegyek fogynak, de érdemes próbálkozni, hiszen ha sikerül
lecsapni az utolsó helyek egyikére, biztosan nem bánjuk meg a jegyvásárlást.
Képek: Kolozsvári Állami Magyar Színház - Biró István
Kristály Eszter
0 Megjegyzések