„Furcsa szerv az agy. Ha nem lenne, ki kéne találni.” – Bödőcs Tibor regényét állította színpadra a BBTE színművész hallgatója

A héten tartják Csíkszeredában az Unscene Művészeti Egyetemek Fesztiválját. Az egyik előadás alapját Bödőcs Tibor Meg se kínáltak című regénye adta, úgyhogy gyorsan jegyet foglaltam, és megkerestem a darab egyetlen szereplőjét, Erdei Mátét, hogy kifaggassam Magyar Oszkár történetéről.



A Meg se kínáltak, ahogy az előadás címe is mutatja, Magyar Oszkár szomorú életét mutatja be. Bödőcs Tibor a zalai életről mesél Oszi, a szóba festő-tapétázó (értitek na) történetén keresztül. Oszi a kocsmában ülve mesél Gyöngyinek, a csinos új pultosnak a gyermekkoráról, a tönkrement házasságáról, arról, hogy festőművésznek készült, és mindenről, ami fél évszázad alatt az életében történt. A színpadi verzióban mi, nézők mind Gyöngyik vagyunk, akiknek Oszi egy létra tetejéről, vagy egy festékes vödrön ülve mesél.


Magyar Oszkár névjegykártyája

Erdei Máté, harmadéves színművész hallgató nagy Bödőcs rajongó, és amikor elolvasta a regényt, azonnal felismerte, hogy ez a történet színpadra kívánkozik. Nem sokkal később kiderült, hogy a budapesti Hatszín teátrum is feldolgozza a könyvet, a szerző jó barátja, Thuróczy Szabolcs előadásában.


„Nagyon örültem ennek a hírnek, mert bebizonyosodott az a feltevésem, hogy ez a történet megállja a helyét színpadon” - mondta Máté.


Úgy döntött, nem keresi fel a Hatszín alkotóit, hogy ne befolyásolja a munkáját egy esetleges más elképzelés, de mindenképp szeretné egyszer azt a verziót is megnézni. A Magyar Oszkár szomorú élete tehát teljesen különálló előadás, amit a fiatal színész a rendezővel, Albert Csillával közösen alkotott meg.


Természetesen ennek az darabnak is voltak vírusos próbái. Máté online egyeztetett a rendezővel a kezdeti fázisban, de amint lehetősége nyílt rá, elkezdte élőben, a szaktársainak előadva próbálni a monodrámát.


„A próbák egyedül nehezek voltak, mert sokszor kevesebb energiát fektettem bele annak tudatában, hogy egyedül vagyok, de amint bejött valaki a rendezőn kívül az mindig új színeket hozott ki belőlem, mert minden »tesztközönség« máshogy reagált egy-egy poénra, vagy egy mélyebb pontra” – idézte fel.


Hozzátette, hogy ezt az előadást nem tudja elképzelni online, hisz a közönség energiáira is szükség van a játékához. Azt mondja, az, hogy egyedül van a színpadon, megnehezíti a dolgát, de az segít, hogy sokszor léphet interakcióba a közönséggel.



Arról is mesélt, hogy a darab kedvéért szobafestőktől is tanult, hogy hitelesen jeleníthesse meg Oszkárt. Megtanult például létrával járni, amit be is mutat az előadásban, és arra is volt példa, hogy a szobája falára festegetve gyakorolta a szöveget. Mint mondta, sok dologban hasonlít Oszkár karakteréhez, hiszen ő is grafikusnak készült, és egyetemen is tanulta ezt a szakmát, mielőtt színművészeti pályára váltott.


A járvány miatti lezárások eddig nem tették lehetővé, hogy bemutassa Magyar Oszkár szomorú életét a nagyközönségnek. Az Unscene fesztivál tehát sok más előadás mellett ennek is a premierre adott lehetőséget. A moziban felhangzó taps alapján sikeres volt az előadás, és a közönség létszáma arra enged következtetni, hogy a hét többi előadására is van érdeklődés. Aki most lemarad, annak is lesz lehetősége pótolni ezeket az előadásokat, hiszen az egyre lazuló korlátozások remélhetőleg lehetővé teszik, hogy ősztől Kolozsváron is játszhassanak a jövő színművészei.


Én csak ezt az előadást néztem meg eddig a fesztivál kínálatából, de bátran ajánlom mindenkinek, mert ha szereted Bödőcsöt, érdekel a téma, vagy csak egyszerűen megnéznél egy vicces monodrámát, akkor Oszi sztorijában megtalálod, amit keresel, ha meg időközben rájössz, hogy nem tetszik… Akkor is kibírod az a negyven percet, nem? Nézzétek, szeressétek, és járjatok a színis hallgatók előadásaira, mert jófélék!


Képek: Mezey Koppány

Mihálykó Tihamér

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments