Szilveszteri újrakezdés - BÚÉK recenzió

Minden szilveszter kiszámíthatatlan. Az idei különösen, de néhány percre vonatkoztassunk el a 2020-ban történtekről, és gondoljunk csak az eddig megéltekre. Az ember általában nem tudja előre, hogy mit hoz az éjszaka. Nincs ez másképp Goda Krisztina BÚÉK című filmjében sem.


A néző akár azt is hiheti, hogy a baráti társaság összeüléséből őrült vígjáték fog kisülni, közös játékuk miatt viszont dráma alakul ki. A történet elején már érzékelhető a hangulatból, hogy a szereplők nem egy átlagos szilveszteri buliba mennek. Olyan népszerű színészek formálják meg őket, mint Lengyel Tamás, Mészáros Béla vagy Törőcsik Franciska. A neveket tovább is lehetne sorolni, gyakorlatilag nincs olyan közöttük, akiről a felkapott magyarországi sorozatok és filmek nézői ne hallottak volna. Jelenlétük már önmagában elég a figyelemfelkeltésre, de alakításukat is meg kell dicsérni.


A társaság tagjai látszólag szoros érzelmi kapcsolatban állnak egymással. Az általuk kitalált játék a telefonokra érkezett üzenetek felolvasásáról és a hívások kihangosításáról szól. A karakterek legféltettebb titkai és szőnyeg alá söpört problémái hamar felszínre kerülnek. A film fokozatosan építkezik, éjfél közeledtével egyre feszültebb lesz a helyzet. Nem lehet előre tudni, hogy milyen következménye lesz a játéknak, viszont biztosan változást fog hozni az életükbe és az egymással való kapcsolatukba. A film a társadalom legnagyobb és leggyakoribb hibáit hozza előtérbe, a szereplők valójában ezeket jelképezik. 


Szimbolikus szerepe van az éjfélnek is, hiszen szilveszterkor mindenki elgondolkozik azon, hogyan lehetne kijavítani az elmúlt időszakban elkövetett tévedéseket. Fel kell ismerniük azokat a dolgokat, amelyek nem szolgálják érdekeiket és meg kell szabadulniuk tőlük. A történetből nem hiányozhat a remény sem, amely megmutatja, hogy az érzelmek tisztázása pozitív következményekkel is járhat.


A rendezői megoldásokról nehéz lenne rosszat mondani, minden jelenetnek megvan a helye a történetben, nincsenek felesleges elemek. Az operatőri munka is növeli a színvonalat, gyakran mutatják a szereplők arckifejezését, az esetek többségében közeli állásból. Az érzések így hangsúlyossá válnak, a néző pedig könnyeben beleélheti magát az adott szituációba. A film nem saját ötlet alapján készült, Goda Krisztina az olasz Paolo Genovese Perfetti Sconosciuti című alkotásából merített inspirációt. A magyar rendező kiváló megoldást talált ki a modern társadalom hiányosságainak ábrázolására, tovább gondolva az eredeti ötletet, amely nem egy szilveszteri összeülésről, hanem egy sima, baráti vacsoráról szól.


Azt nem ígérem, hogy hangulatjavító élmény lesz az év végén megnézni bármelyiket a kettő közül, de mindenképpen rájöhetünk arra, hogy egyes helyzetekben a hozzánk közel állókkal szemben sem könnyű őszintének és nyíltnak lenni.


(Goda Krisztina: BÚÉK, 2018)


Gebe Zoltán

Nyitókép forrása: Port.hu

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések

Comments